TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

A természetes fű, vagy a műfű hajlamosít jobban sérülésekre?

A természetes fű, vagy a műfű hajlamosít jobban sérülésekre?

A műfűnek (AT – artificial turf) több előnye is van a természetes fűhöz (NG – natural grass) képest, mint például a fenntartási költségei alacsonyabbak, változatos körülmények között is használható (pl. nagyobb esőzések utána nem kell attól tartani, hogy a játékosok tönkre teszik a felületet), így a professzionális sportban egyre elterjedtebb.

A kivonat részei

1. Elméleti háttér és a kutatás célja

2. Hogyan és mit mértek?

3. Mit találtak?

4. Gyakorlati alkalmazás

5. Jordan meglátásai

Elméleti háttér és a kutatás célja

A műfűnek (AT – artificial turf) több előnye is van a természetes fűhöz (NG – natural grass) képest, mint például a fenntartási költségei alacsonyabbak, változatos körülmények között is használható (pl. nagyobb esőzések utána nem kell attól tartani, hogy a játékosok tönkre teszik a felületet), így a professzionális sportban egyre elterjedtebb. A játékosok többsége jobban szeret természetes füvön edzeni, versenyezni, mert ezen a közegen jellemzően alacsonyabb a fáradtság szubjektív érzete, kisebb a sérülés veszélye (pl. letapadt stoplik esetén a gyeptégla kifordul, így kisebb a sérülés valószínűsége, mint a műfüvön, ahol ilyen esetben nagyobb a térdsérülés valószínűsége) és az általános komfortérzet is jobb lehet. A tanulmány fő célja, hogy bemutassa a sérülési mérték arányát (Injury Rate Ratio) a természetes, és a mesterséges fűvel borított pályákon.

Hogyan és mit mértek?

Az Észak-amerikai labdarúgó-bajnokság (MLS – Major League Soccer) két csapatánál mértek a felkészülési időszakban, a versenyidőszakban és a levezető szakaszban is, teljes 4 szezonon keresztül (2013-tól 2016-ig). Mindkét közeg esetében gyűjtöttek adatokat, így képet kaptak a természetes füves, illetve a műfüves borításon bekövetkező sérülésekről is. 

A sérülési mérték arányát a következőképpen számolták: megmérték a két borításon bekövetkező sérülések számát, majd összevetették őket.

Mit találtak?

A tanulmány legfontosabb eredményei a következők:

• összesen 2174db sérülés történt a tanulmány ideje alatt,

• a mérkőzésenként átlagban a műfüves borításon 1.54db, természetes füvön 1.49db sérülés történt,

• mindkét borításon növekedett évente a sérülések száma, 12.5%-kal a természetes és 26.3%-kal a mesterséges közegben.

• a kutatás időtartama alatt (4 év) a két különböző közeg esetén nem volt nagy különbség a sérülésekben, de az elmondható, hogy a műfüves borításnál vannak specifikus sérülések, melyek sűrűbben fordulnak elő, ilyen pl. az Achilles sérülés és bokatörés.

Gyakorlati alkalmazás

A más sportágak sérülési mutatói és a sportolók hiedelmei ellenére a jelen kutatás azt mutatta ki, hogy nincs statisztikai különbség az MLS játékosainál a sérülések számában természetes, vagy mesterséges borításon. Az elmúlt néhány évben a legtöbb sportágban nőttek a sérülési mutatók, így a borítás elég divatos téma lett. Más változókat is kellene vizsgálni, mint pl. a különböző erő-megnyilvánulási formákat, vagy korábbi sérüléseket.

A kutatás azt találta, hogy a bokát érintő sérülések nagyobb számban fordultak elő műfüvön, de fontos lehet további változókat is vizsgálni, mint pl. a cipőket, vagy a kontakt és non-kontakt sérülések számát, és körülményét.

Az erő-, és egyensúlyedzés bizonyítottan csökkenti a bokát érintő sérülés bekövetkezésének esélyét. Ha nincs lehetőség megválasztani a közeget és a csapat csak mesterséges borításon edz, versenyez, akkor fontos egy megfelelő, speciális dinamikus bemelegítést alkalmazni, ezzel csökkentve a sérülésveszélyt.

Jordan meglátásai

A jövőben bekövetkező sérülés egyik legerősebb indikátora a múltban bekövetkezett sérülés. A bemutatott tanulmány egyik gyengesége, hogy nem mérte fel a sportolók sérülési múltját. Ez egy nagyon fontos faktor, amit a sérülésmegelőzésben és rehabilitációban is fontos számba venni, mert ha az adott sérülés nem volt tökéletesen rehabilitálva és a játékos nem vett részt megfelelő, a sportba visszaillesztő programban, akkor a sérülés mértéke is más lehet.

Más változók sem szerepeltek a kutatásban, melyek a tanulmány erősségét növelnék, többek között ezek a sérülés miatt kihagyott idő és az újra sérülés mértéke. Fontos megjegyezni, hogy sok adatot gyűjtöttek a kutatás során, melyek azt mutatják, hogy hozzávetőlegesen hasonló számban történt sérülés a különböző borításokon.

Írta: Dr Jordan August

Fordította és átdolgozta: Ungvári Máté

Az eredeti cikk: https://www.scienceforsport.com/natural-grass-vs-artificial-turf-which-surface-poses-an-increased-injury-risk/

Az eredeti tanulmány: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0363546519860522

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps