Miért jó egészségesen étkezni?

Miként is értelmezzük az egészséges étkezést? Olyan teljes értékű tápanyagok, amelyek mennyiség és minőség tekintetében is maximálisan támogatják a szervezet optimális, megfelelő működését. Olyan élelmiszerek fogyasztása, amelyek tartalmazzák a szükséges energiamennyiséget, rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat. 

A nem megfelelő táplálkozás az, amit a legfontosabb civilizációs megbetegedések hátterében nagyrészt megtalálhatunk. Ilyenek a cukorbetegség, elhízás, magas vérnyomás, sok rákfajta esetén is ezzel számolhatunk. Természetesen más tényezők is súlyosbíthatják az állapotot, mint a mozgáshiány, dohányzás, de a táplálkozásunk helyreállítása egészen új életminőséget biztosíthatna. 

Az egészséges táplálkozás segíthet megelőzni számos megbetegedést.

Szellemi teljesítmény

Nem csak a fizikai teljesítőképességre van hatással az, hogy milyen ételeket válogatunk össze a tányérunkon. Egy 2016-os kutatás szerint a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrend csökkentheti az olyan mentális problémák kialakulásának kockázatát, mint a depresszió, ADHD, szorongás stb. 

Ideális testtömeg

A megfelelően összeállított egészséges étrenddel jelentősen könnyebb megtartani a testtömegünket. A feldolgozott élelmiszerek, magas cukortartalmú italok és ételek, telített zsírok, amelyek az egészségtelen étrend legfőbb összetevői, jelentősen hozzájárulnak a túlsúly és elhízás kialakulásához a szervezetre és az étvágyra, valamint a hormonrendszerre gyakorolt hatásuk által. Sokkal könnyebb kontrollálni az étvágyat és a testtömeget a megfelelő mennyiségű és minőségű egészséges tápanyaggal. 

Mik tartoznak az egészséges ételek közé?

Amit mindenképp kerülni kell, azok a feldolgozott, cukros, lisztes élelmiszerek, túlzott mennyiségben édesítő szereket, ízfokozókat, színezékeket, tartósítószereket tartalmazó ételek. Minden, ami frissen, nyersen fogyasztható, az biztosan egészséges tápanyagforrás, ezután a megfelelő mennyiségre kell csak odafigyelni.

Íme néhány egészséges étel csoport:

• Gyümölcsök: bogyós gyümölcsök, banán, citrusfélék, mangó, kiwi, alma, dinnye stb., igyekezünk a szezonnak megfelelően választani. 

• Zöldségek: leveles zöld zöldségek, paprika, répa, édesburgonya, gomba, tök stb.

• Hüvelyesek: bab, lencse, borsó, humusz

• Teljes kiőrlésű gabonafélék: barna rizs, vad rizs, teljes kiőrlésű kenyér, quinoa, amaránt, bulgur stb.

• Diófélék, magvak: mandula, pisztácia, kesudió, dió, chia mag, lenmag, tökmag stb. 

• Húsfélék: igyekezzünk gyakori fogyasztásra alacsonyabb  zsírtartalmú húsféléket választani, mint csirkemell, pulykamell, vörös húsokat ritkábban fogyasszunk

• Halak: alapvetően tengeri halak

 

 A cikket írta: Nagy Dóra személyi edző, táplálkozási tanácsadó, a BioTechUSA szakértője, projekt szakmai vezetője. 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!