A folyadékfogyasztásról - 2. rész

Nem csak a meleg hatására veszíthetünk ugyanakkor a folyadékkészletünkből, de a légkondi alatt is érdemes erre odafigyelni még a kevés izzadással járó irodai munka során is.

Mitől leszünk dehidratáltak?

1. Aktivitás: ahogy fentebb már foglalkoztunk vele, a sportolás vagy más aktivitás, pl fizikai munka mind növelik a folyadék igényünket. Azonban nem elég csupán aktivitás közben folyadékot fogyasztani. Fontos, hogy már hidratáltan álljunk neki a tevékenységnek és utána is bőven fogyasszunk folyadékot, hogy minél könnyebben tudjunk regenerálódni. Az edzés előtti órában nagyjából fél litert fogyasszunk el. Edzés közben az intenzitásnak, időtartamnak és izzadásnak megfelelően határozzuk meg a szükséges mennyiséget fél-1 literben, majd az edzés utáni órában is igyekezzünk 2 nagy pohár folyadékot meginni. 

2. Magasság: talán nem annyira köztudott, de tapasztalhattad, hogy hosszabb repülőutak mennyire dehidratálttá tehetnek. Ha mást nem is érzékeltél, azt talán igen, hogy bedagadnak az ujjak, fáradt és gyenge vagy. Az alacsony légnyomás és a légkondi hatására erősebb a folyadékvesztés. Ugyanez a helyzet a hegymászóknál és a hegyek szerelmeseinél, akik nem becsülhetik le az atmoszféra nyomásában bekövetkező változásokat. Ilyenkor gyakrabban kell folyadékot fogyasztani elektrolitokkal együtt.

3. Alkohol, kávé: Az alkohol és más italok, amelyek pl koffeint tartalmaznak, vagy kreatin kiegészítők, szauna és akár a rossz alvással töltött éjszaka is befolyásolhatja a hidratáltságunkat.  A köztudatban erősen él a koffein dehidratáló hatása, de vajon mit mutatnak a kutatások? A kutatások azt mutatták, hogy a koffein nagy adagban enyhe vízhajtó hatású, de a hétköznapi mértékben ennek nincs különösebb jelentősége. 

4. A kialvatlanság és a betegségek is befolyásolják a hidratáltságot. Pl. A láz ugyanúgy növeli a folyadékszükségletet (és hűt is), mint ahogy a kevés és/vagy rossz minőségű alvás. Egy bulival töltött éjszakát is napokba telhet helyreállítani a hidratáltság tekintetében.

Túl sok folyadék?

 

Összesítve:

A hidratáltság sok szempontból jelent előnyt a szervezeted számára. A kozmetikusok sem véletlenül ajánlják első körben, hogy növeld meg a folyadékbeviteledet, mert azzal szép lesz a bőröd, rugalmas, sima lesz. A hidratáltság az edzésnél is jól fog jönni, hiszen jobban megy az edzés, jobb lesz az erőszinted, de ehhez nem elég edzés közben fogyasztani folyadékot. Fontos, hogy már edzés előtt és után is igyál eleget. Nem csak a meleg hatására veszíthetünk ugyanakkor a folyadékkészletünkből, de a légkondi alatt is érdemes erre odafigyelni még a kevés izzadással járó irodai munka során is. A folyamatos, megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása a szervezetben olyan hatást vált ki, hogy kevésbé fogsz vizet tartalékolni, így a sejtek könnyebben újulnak meg, nem vizesedsz be, nincs nehéz érzésed pl. Lábadban, vagy bedagadó ujjak a melegben. Óránként igyál meg 2 nagy pohár vizet és máris sokat tettél a hidratáltságodért! 

 A cikket írta: Nagy Dóra személyi edző, táplálkozási tanácsadó, a BioTechUSA szakértője, projekt szakmai vezetője. 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!