A SPORT SZEREPE A DAGANATOK MEGELŐZÉSÉBEN

Szilárd bizonyítékok támasztják alá, hogy a fizikai aktivitás csökkenti a vastagbél- és az emlőrák kialakulási kockázatát. 

Az obesitas és a mozgáshiány a vastagbél, az emlő, a vesék, és az emésztőrendszer rákos betegségei egyharmadának kialakulásában játszik szerepet - ez derült ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik beszámolójából.

Egyes tanulmányok beszámoltak arról is, hogy a fizikai aktivitás, valamint a prosztata-, tüdő- és méhtestrák csökkent kockázata is összefügg, valamint a vese- és még további rákok kialakulásának kockázatát. A kövérség és a mozgásszegény életmód kiváló táptalaja a rákos betegségeknek. Az anyagcsere és a hormonstatus változásai, ami a kövérség miatt alakul ki ugyancsak szerepet játszhatnak, különösképpen a hormonreaktív rákos betegségeknél (emlő-, méh-, prosztatarák).

Jelenleg is kutatások folynak a fizikai aktivitás szerepének feltárására a hosszabb élet, a jobb életminőség és a rákkockázat tekintetében. A kutatók több vonalon próbálnak szembe szállni az obesitas terjedésével, bevonva a szövetségi és helyi kormányzati szerveket, oktatási rendszereket, a családokat és az egyént.

A fizikai aktivitás hatása az egyes daganatos betegségek kialakulásának kockázatára:

Daganat            A kockázatcsökkenés mértéke

Vastagbélrák     40-50%

Emlőrák            25-35%

Méhtestrák        30-40%

Prosztatarák      10-30%

A rákbetegeknek nagyon fontos, hogy a mozgás serkenti azokat a sejtjeiket, amelyek képesek harcolni a rák ellen: tulajdonképpen erősíti a szervezet öngyógyító képességét. A legvalószínűbb, hogy a fizikai aktivitás több, egymást átfedő biológiai mechanizmussal csökkenti a daganatok kialakulásának kockázatát. A tanulmány kimutatta azt is, hogy ugyan már a mérsékelt erősségű edzés is sokat segít, de a megelőző hatás mértéke a testmozgás komolyságával meredeken növelhető.

 

Európai rákellenes tízparancsolat 

Legvégül mindezek rendkívül tömör összefoglalásaként álljon itt az Európai Közösség által 1995-ben megfogalmazott rákellenes tízparancsolat.

1. Ne dohányozz!

2. Alkoholos italokat, bort és sört is csak mértékkel fogyassz!

3. Óvakodj a túlzott napozástól!

4. Tartsd be munkahelyeden a munkavédelmi előírásokat!

5. Egyél sok friss gyümölcsöt, zöldségfélét és rostban gazdag ételeket!

6. Óvakodj az elhízástól! Kerüld a zsíros ételeket!

7. Fordulj orvoshoz, ha valahol csomót tapintasz, ha észreveszed, hogy régi anyajegyed "megmozdult", vagy rendellenes vérzés támad!

8. Fordulj orvoshoz, ha valamilyen elhúzódó problémát észlelsz, mint amilyen a hosszan tartó köhögés vagy rekedtség, bélműködési szokások megváltozása vagy váratlan testsúlyveszteség!

9. Rendszeresen járj méhnyakszűrésre!

10. Ellenőrizd rendszeresen az emlőidet, és 50 év felett jelentkezz mammográfiás vizsgálatra!

A cikket írta: Szőke Zita.

Zita a pécsi Testnevelés tudományi és az Egészségtudományi karon végzett, és tanított. Jelenleg IFBB versenyfelkészítő edző és privát edző. Aquagimnasztika oktató, Flexi-bar és Core tréning oktató, valamint az IWI-n gimnasztika és edzéselmélet oktatója.

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!