AZ ÚJ WELLNESS ÉLETMÓD

A Német Wellness Szövetség (DWV) ügyvezető elnökeként Lutz Hertel mindenki másnál jobban ismeri a wellness ipart. A következő interjúban a wellness szakértő áttekintést ad a wellness ágazatról, és beszél a wellness fogalmában az elmúlt évtizedekben bekövetkezett változásokról.

Hertel úr, a Német Wellness Szövetség ügyvezető elnökeként mindenki másnál jobban ismeri az iparágat. Hogyan értékelné a jelenlegi piaci fejleményeket?

Az általános vélekedés szerint a teljes németországi wellness-piac stabil növekedést mutat. Pontos adataink erre vonatkozóan azonban két okból nincsenek: elsősorban azért, mert a wellness nem határozható meg külön piaci szegmensként, másrészt, mert a kifejezést az utóbbi 30 évben többször is más jelentéstartalmakkal ruházták fel. Németországban, a wellnesst kezdetben a ’fájdalom nélkül nincs eredmény’ ellenmozgalmának tartották. A fitnesz szelídebb formái az alacsony intenzitású (low-impact) aerobik és a body&soul gymnastic voltak. Később minden wellness-nek számított, ami erőfeszítés nélkül érte el a közérzet javulását – a harmóniát hozó herba teától a kényeztető zuhanyfejig. Azután jött a máig érvényes megközelítés, amely szerint a fitnesz egy mesterséges kikapcsolódás a jólét luxus templomaiban: hűvös medencék, gazdag szauna világ, elegáns relaxációs központok, exkluzív kozmetikai kezelések és pihentető, kényeztető masszázsok a világ minden tájáról.

Megváltozott ez a kép az elmúlt években?

Igen, egyre inkább a wellness valódi jelentésének irányába mozdulunk el: hatékony testmozgás, táplálkozás és regenerálódás egy egészséges test és produktív élet érdekében. Ez egy szignifikáns trend, amelyet a 2000-es évek fiatal felnőttei és az ő örököseik, az ún. Z-generáció alakítottak ki, akik egyéni cselekedeteikkel, valamint társadalmi és környezeti felelősségvállalásukkal életük optimalizálására törekednek. A wellness korai éllovasaként örömmel látom ezt a tendenciát, mert egyezik a wellness valódi filozófiájával.

Ön szerint hogyan alakul a wellness piac középtávon, azaz, mondjuk, a következő öt évben?

Az már most látszik, hogy a wellness iránti kereslet termékek és szolgáltatások formájában tovább növekszik. Az olyan hagyományos termékek és szolgáltatások, mint például a masszázsok és ápoló kozmetikumok továbbra is keresettek lesznek. Ezenkívül, a hatásos és produktív wellness életmódhoz vezető edzési- és coaching-ajánlatok gazdagítják a piacot. A szállodákhoz és gyógyfürdőkhöz csatlakozva, egyre több és több kisebb vállalkozás, és valószínűleg a kisebb wellness és spa láncok is meg fognak jelenni e piac szereplőiként. Az alacsony költségvetésű szolgáltatók megfizethetővé fogják tenni - legalábbis a nagyobb városokban - a wellness élményeket. Az éghajlatváltozás eredményeként az öko-wellness egyre fontosabbá válik, ami azt jelenti, hogy a termékeknek és szolgáltatásoknak nemcsak fenntartható módon kell növelniük jólétünket, hanem hozzá kell járulniuk az éghajlat és az ökoszisztémák stabilizálásához is.

Valóban a mentális wellness vagy a relaxáció az aktuális trendek? Mi van e mögött?

Sok szó esik legalábbis nem csak a mentális wellnessről, hanem a spirituális wellnessről is. Úgy értem, hogy nem tisztázottak ezek a fogalmak. Meglátásom szerint sokkal inkább üres frázisok valami olyasmire vonatkozóan, amelynek kevés köze van a wellness valódi fogalmához. Szakmai értelemben a mentális wellness azt jelenti, hogy valaki fejleszti és használja az intellektusát, azaz az elméjét, hogy jobbá tegye az életét. Más szavakkal, a kognitív képességek stimulálására, fejlesztésére és alkalmazására: analitikus, logikai és kritikus gondolkodás, problémamegoldó képesség, tudományos megértés, kreativitás, érvelési készség, döntéshozási kompetencia, mentális összpontosítási képesség és önszabályozás, azaz a fizikai, mentális és érzelmi folyamatok tudatos ellenőrzésének képessége. Mindezeket a képességeket edzhetjük, alakíthatjuk és megerősíthetjük - az egyéni lehetőségek keretein belül - éppen úgy, mint egy izmot.

Milyen szerepük van a wellness-részleggel rendelkező fitnesz stúdióknak? Mekkora jövőbeli növekedési potenciállal rendelkezik ez a piac?

Látom ugyan a hagyományos wellness részleggel– szaunák, medencék, relaxációs helyiségek, esetleg masszázsok – rendelkező fitnesz stúdiók iránti kereslet növekedését, annak ellenére, hogy az ehhez kapcsolódó árszegmensbe elsősorban a felső középosztály és az annál magasabb célcsoportok esnek. Valójában azonban hosszú ideje a fitnesz stúdióknak kellene és lehetne a vezető szereplőknek lenniük a wellness szolgáltatások piacán. Végül is a wellness nem egy alkalmi pihenési és szépségápolási program, hanem egy olyan növekedési folyamat, amely fejleszti a fizikai, mentális, érzelmi és társadalmi képességeinket. Egy szálloda, gyógyfürdő vagy termálfürdő látogatása évente három-négy alkalommal bizonyára jó szabadidős program. A wellness azonban „napi munka”, amelyhez az otthon vagy a munkahely szomszédságában fekvő fitnesz stúdió tökéletes partner lehet. Természetesen ehhez egy jól illeszkedő koncepcióra és csapatra van szükség, amelyekkel egyelőre csak nagyon kevés edzőterem büszkélkedhet. 

Véleménye szerint mekkora jelentősége van a FIBO-nak az aktuális wellness trendek áttekintésében?

A wellness egy ágazatközi fogalom, amely számos iparágat érint. Egyre növekszik a fitneszhez kötődő FIBO kiállítók száma, akiknek az új termékeiben és szolgáltatásaiban a legújabb trendek tükröződnek. Itt, a 8-as pavilon Wellness Kompetencia Központjában mutatja be a Német Wellness Szövetség elsőként a Wellness & Spa Innovációs Díjra 2020-ban jelölt új termékeket. A vállalatok 2020. január 15-ig pályázhatnak jelölésre. Az innovációk jó trendmutatók, és néha maguk diktálják a trendet. Mindenképpen érdemes ellátogatni a FIBO-n megrendezendő innovációs show-ra, amely betekintést enged a wellness piac aktuális fejlesztéseibe. Amennyiben kedvet kaptál, hogy személyesen is ellátogass 2020-ban a FIBO-ra és bejárd a Wellness szakkiállítást, úgy kedvezményes belépőjegy igényléséért fordulj az IWI Ügyfélszolgálatához!

 

Fordította: D. Szederkényi Kornélia

Forrás: https://www.fibo.com/en/Health/The-new-wellness-lifestyle/11/n735/

  

 

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!