Gyakorlatok különböző személyiség típusoknak - Te melyik vagy?

Néhány fitnesz szakember természetes adottságai közé tartozik, hogy pillanatok alatt képes kapcsolatot létesíteni más emberekkel- ha magadra ismertél, akkor te is ezek közé a szerencsés emberek közé tartozol.  A jó hír azok számára, akiknek elkél egy kis segítség, hogy a másokkal való kapcsolat építés egy tanulható, és idővel tökéletesíthető készség.

Ha szeretnéd fejleszteni új embereknél a kapcsolat teremtő képességedet, segítségedre lehet, ha fel tudod ismerni az adott egyén személyiség típusát. Habár mindnyájan egyedi személyiséggel rendelkezünk, ennek ellenére besorolhatóak vagyunk általános típusokba. Az ACE Fitnesz Iskola a Health Coach képzésében Dr. William Marston által kifejlesztett DISC modelt használja a különböző személyiség típusok meghatározására. Érdekesség, hogy az IWI személyi edző tanfolyamán a klientúra menedzsment tantárgy is erre a négy területre és kombinációikra épít. 

A DISC model négy típust különböztet meg: Domináns (Dominant), Kapcsolat építő (Inspiring), Kitartó (Supportive), Szabálykövető (Cautious).

Mi edzők, fitnesz szakemberek, az általunk kiválasztott gyakorlatokon keresztül is kommunikálunk vendégünkkel az edzés ideje alatt. Egy a megszokottól eltérő gyakorlatra nem mindenki fog ugyanúgy reagálni. Míg az egyik ember élvezi a kihívást, hogy adott időn belül a lehető legtöbbször hajtson végre egy gyakorlatot (as many reps as possible), addíg a másik másokkal együtt szereti leküzdeni az akadályokat.

A különféle személyiségi típusok karakterének, és jellegzetességének felismerése segítséget ad abban, hogy az egyén speciális igényeinek megfelelően, a számára leghatékonyabb edzést tudd összeállítani.

Íme a négy személyiség típus lebontása, és a nekik ajánlott gyakorlatok.

Domináns személyiség

  • Gyors tempójú
  • Közvetlen
  • Eredményorientált
  • Kihívást kereső
  • Probléma megoldó

Az ebbe a típusba tartózóak jellemzően az egyéni és a csoportos környezetet is élvezik, mindaddig amíg úgy érzik, hogy elég nagy a feladattal járó kihívás számukra, vagy meg van a lehetőségük arra, hogy eredményeiket számszerűsítsék. A keményebb munkára való ösztönzéshez kiváló eszközök a verseny szituációk, valamint a feladatok számszerűsítése, mint például végrehajtott ismétlések száma, időre megtett távolság, megemelt súly mennyisége.

Gyakorlat tippek:

  • Időre végrehajtott maximális ismétlés ("amrap")
  • Időre végrehajtott maximális ismétlésben elért saját eredmény legyőzése következő alkalommal
  • Versenyek

Kapcsolat építő személyiség

  • Társaság kedvelő
  • Interaktív
  • Emberközpontú
  • Döntés hozó
  • Könnyen hoz létre kapcsolatokat
  • Élményeket kereső

Ezek a társaság kedvelő egyének jellemzően csapatban érzik jól magukat, ahol másokkal együtt élményeket élhetnek meg a munka által. Akár a csoporton belüli húzó ember szerepét is betölthetik, amennyiben a csapat szociális aspektusát nézzük. Számukra a más emberekkel együtt, közösen végzett munka célra vezetőbb, mint a teljesítmény orientált foglalkozás.

Gyakorlat tippek:

  • Páros gyakorlatok
  • Csapatban, vagy csoportosan végzett tevékenységek
  • Kis csapatos játékok
  • Táncos alapú csoportos órák

Kitartó személyiség

  • Tartózkodó
  • Ember központú
  • Gyorsan reagáló
  • Döntés hozó
  • Vágyik az elismerésre
  • Jó együttműködő

Mivel ezek az emberek tartózkodónak vannak bekategorizálva, kedvelik az olyan csoportos programokat, amiben minden egyén kellő figyelmet kapva azonos, vagy hasonló célok eléréséért küzd. Konkrét visszajelzést, és elismerést biztosítva lehet az ilyen vendéggel hosszú távú, jól működő kapcsolatot kialakítani.

Gyakorlat tippek:

  • “Biggest loser” tipusú kihívások (ki tud a legtöbbet fogyni adott idő alatt)
  • Kiscsoportos, cél orientált programok, mint például edzés a megfelelő esküvői formához, vagy edzés egy akadály leküzdése érdekében.

Szabály követő személyiség

  • Tartózkodó
  • Cél orientált
  • Kevesebb érzelem
  • Adatok, tények
  • Tervszerű
  • Saját mozgástér szükségessége
  • Szabálykövető

Ebbe a csoportba tartozóak az egyéni munkát részesítik előnyben. Kihívásokkal nem motiválható, számára fontosabb saját edzésének nyomon követése olyan adatokon keresztül, mint például a pulzusszám, a felemelt súly, vagy az edzés terjedelméhez meghatározott idő.

Gyakorlat tippek:

  • Kardio gépek- meghatározott táv teljesítése, adott pulzus érték fenntartása
  • Súlyzós köredzések
  • Mutatószámok, például testzsír százalék, adott gyakorlatnál használt ellenállás mennyisége, lefutott táv.

Érdemes szem előtt tartani, hogy ezek a személyiség típusok nincsenek kőbe vésve. Helyzettől függően minden egyén viselkedésében felfedezhetünk eltérő karaktereket más típusokból. Amennyiben időt fordítasz arra, hogy megértsd a különböző személyiség típusokat, és azonosítsd őket, a legfontosabb, hogy igényeiknek megfelelően alakítsd a gyakorlatokat.

Ha szeretnél hozzáadni az eszköztáradhoz jobb kommunikációt, fejlettebb kapcsolat teremtő képességet, jobb kooperációs képességet, érdemes megfontolnod, hogy közelebbről is megismerkedj ezekkel a módszerekkel az IWI, vagy az ACE képzésein.

Forrás: www.acefitness.org

Fordította: Karády András

  

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!