Mi a fascia? Mire való? Milyen problémái lehetnek? - 1. rész

Hogyan tartsd az izmokat borító kötőszövetet egészséges állapotban a fájdalommentes mozgásért

Elgondolkodtál azon már, hogy miért van az, hogy valaki könnyedén lehajol és megérinti a lábujját, míg mások éppen csak a térdükig érnek el? Vagy hogy mondjuk a szervek miért nem ugrálnak, amikor épp ugrókötelezel? Vagy hogy az izmok hogyan kapcsolódnak a csontjaidhoz? Vagy miért van narancsbőröd?

A válasz pedig a fascia, vagyis kötőszöveti réteg. 

Mostanában egyre többet hallunk róla, de vajon eddig hol bujkált? Tulajdonképpen a kutatók is vizsgálják még a fasciában rejlő titkokat és lehetőségeket, ám amióta felfedezték, hogy milyen fontos szereplője a létezésnek, azóta egyre többet tudunk róla. Korábban vizsgálatok során egyszerűen levágták és kidobták ezt a réteget mert feleslegesnek gondolták, holott a megfelelő mozgásban pl. alapvető szerepe van. 

Beborítja a testedet kívül-belül, az izmokat, a szerveket, összeköt és szétválaszt, segíti a mozgást, táplálja szöveteket, reagál minden ingerre, így véd, segít, vagy éppen gátol, de mindenképpen jelzi ha baj van és érzékelheted, ha minden rendben. A negatívuma az, hogy képalkotóval nem lehet az állapotát felmérni, csak manuálterapeuta vagy gyógytornász szakember adhat biztos diagnózist, ugyanakkor manapság a személyi edző képzésen, a stretching képzésen, a funkcionális edzés képzésen és a sportrehabilitációs képzésen is sok szó esik róla. 

Mivel mindent összeköt, így végül a szervezetedben minden rész minden résszel kapcsolatban áll,mint egyfajta kezeslábas,  minden információ közvetítődik a fascia útvonalain. Ezért lehetséges az, hogy ha valahol probléma van a szervezetedben, az valahol egészen máshol okoz panaszt. Pl.: triggerpont és izomfájdalom eltérő helyen vannak. 

Miért jó a fasciával foglalkozni és helyrehozni az állapotát?

Mert:

• Javul a sportteljesítmény;

• Javul a keringés, az ízületek, izmok, inak állapota;

• Javul a testtartás, így a szimmetria, izomegyensúly, könnyedebbé válik a mozgás, a légzés, ami hat az anyagcserére, az emésztésre is;

• Lazább, szabadabb a mozgás;

• Csökken, esetleg eltűnik az évek óta érzett napi szintű fájdalom pl derékfájás;

• Csökken a sérülésveszély;

• Csökken a narancsbőr;

• Jobb a szervezet regenerációja.

Amikor a fasciával baj van, akkor jönnek a panaszok. 

A nem egészséges fascia letapad, kiszárad, megrövidül, különböző torzulások jöhetnek létre benne. Ennek pedig a legfőbb oka az ülő életmód, mozgásszegény élet, dehidratáltság, túledzés, sérülés, egészségtelen táplálkozás, rossz alvás, stressz stb. Mi az, amit megtapasztalsz? Fáj a derekad, a hátad, nyakad, fáj a fejed, fáradékony vagy, kimerült vagy, könnyen lesérülsz, megbetegszel, aszimmetrikussá válsz, itt-ott fájdalom jelentkezik hétköznapi mozdulatok közben. 

 A cikket írta: Nagy Dóra személyi edző, táplálkozási tanácsadó, a BioTechUSA szakértője, projekt szakmai vezetője. 

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!