Helyi zsírégetés

Befolyásolja a bőralatti zsírszövethez közeli izmok összehúzódása a véráramlást és zsírbontást?

A helyi zsírégetés kérdése sokakat foglalkoztat. Leginkább női fórumokon olvashatunk a "has" eltüntetésének módszereként elvégzett több száz felülésről, de a tapasztalat azt mutatja, ettől diétázás nélkül nem lesznek láthatóak a kockák, az eredmény tehát ha létezik is, nem számottevő.

Az aerob testmozgás növeli az egész test zsírszövetének zsírbontását (lipolízis). A kutatók ezúttal arra voltak kíváncsiak, vajon nagyobb-e a lipolízis az összehúzódó izmokat takaró bőr alatti zsírszövetben?

Tíz egészséges, előző estétől éhező férfi egylábas combfeszítés gyakorlatot (valószínűleg egylábas kerékpározásról van szó) hajtott végre a maximális munkavégző kapacitásuk 25%-ával 30 percig, amit erejük 55%-ával végzett gyakorlat követett 120 percig a másik lábbal, és végül a maximális erejük 85%-ával végzett gyakorlat következett 30 percig az elsőként terhelt lábbal. Az alanyok 30 percig pihentek a gyakorlatok között.

Az eredmény? Nos, bár a véráramlás és a zsírbontás általában véve magasabb volt a bőr alatti zsírszövetben az összehúzódó izmok felett, mint a nyugvó izmok felett ( függetlenül az edzésintenzitástól), de nézzük csak meg Lyle McDonald elemzését:

Jóhiszemű emberek milliónyi hasprést végeznek el, vagy töltenek el órákat zsírégető "popsi és has" aerobik foglalkozásokkal, hogy adott helyen érjenek el zsírégető hatást. Ez viszont a gyakorlatban nem látszik működni és sok tanulmány kerül felidézésre ilyenkor, köztük olyanok, amelyek azt mutatják például, hogy nincs különbség teniszezők nyilvánvalóan eltérő mennyiségű munkát végző két karjának bőrredő vastagságai között. Én néha azt is szoktam mondani, hogy azoknak, akik sokat esznek, sovány arcuk kéne, hogy legyen, ha működik a helyi zsírégetés. Butácska, de szemléletes példa!

Jelen esetben az egylábas munkavégzést figyelték különböző intenzitásoknál és a pihent lábat vették mindig kontroll mintának. A helyi hőmérséklet emelkedés, befolyásolja a véráramlást, mindazonáltal, a helyi zsír lebomlás fokozódása ellenére a zsír depó alatt fekvő izom nem tudja felhasználni a mobilizált zsírt, mivel a vérellátásuk szeparált. A zsír először az általános keringésbe kerül és nem az alatta lévő izomba. Ezzel kapcsolatban a kutatók is rámutatnak, hogy nincs jelzés arra, hogy az eredmények tényleges helyi fogyást idéznek elő, mivel a zsírraktárak az érintett területeken egyszerűen újra feltöltődhetnek az edzés végeztével.

Egy szett hasprés, vagy akár egy 1 órás hasizom fókuszú aerobik óra nem sokat fog érni.

Ne feledd tehát, hogy részben az edzéssel elégetett kalóriák, illetve a napi kalória deficit drámaian nagyobb hatással lesz az általános fogyásra, mint bármiféle elhanyagolható hatás a helyi zsírégetésre.

Publikálva: "Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans?", Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Sep 19.

Kutatók: Stallknecht B, Dela F, Helge JW.

A cikket írta Polgár Zita. Zita a pécsi egyetem Testnevelés tudományi és az Egészségtudományi karán végzett, és tanított. Jelenleg IFBB versenyfelkészítő edző és privát edző. Aquagimnasztika oktató, Flexi-bar és Core tréning oktató, valamint az IWI-n gimnasztika és edzéselmélet oktató.

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!