Crossfit alapok – kinek, miért, hogyan, milyen gyakorlatokkal?

A Crossfitről megoszlanak a vélemények. Sokan szeretik, sokan gyűlölik a sérülésveszélyessége miatt, de tény, hogy az egyik legnépszerűbb edzésforma, ami nagyon fárasztó, rengeteg kalóriát el lehet égetni vele, atletikus izom fejlesztéséhez nagyon jó módszer. De hogy álljon neki egy kezdő és mit várhat mindettől?

Mi is a Crossfit?

A CrossFit rengeteg más sportból kölcsönös mozgásokat, gyakorlatokat, mint a gimnasztika, súlyemelés, erőemelés, evezés stb. Greg Glassman fejlesztette ki azért, hogy a legrövidebb idő alatt a legnagyobb teljesítményt tudja elérni. 

A CrossFit segítségével fejlődik a fittséged, állóképességed, a mozgásod - akár más sportágban is - , fejlődik a törzserőd, ami gazdaságosabbá tesz minden más mozgást, ha jó edzővel, jó teremben dolgozol, akkor az izmaid és kötőszöveteid állapota is javul. Az edzések általában 3 részre bonthatók: bemelegítés, képesség- vagy erőfejlesztés és WOD, azaz workout of the day vagyis a nap gyakorlatsora. Végül a levezetés és nyújtás természetesen. A második szakaszban a WOD-ra készülsz fel, míg a bemelegítés a teljes edzésre készít fel testileg, szellemileg. A képességfejlesztő részeknél speciális gyakorlatok elsajátítása a cél, mint pl. A kézenjárás vagy a double-under, dupla forgatás ugrókötéllel. 

A WOD egy speciális gyakorlatsor, ahol megadják vagy az időt, vagy az ismétlésszámot, de létezik számos módszer is. Általában teljes testet megdolgoztató gyakorlatok 8-16 percben. Lehet, hogy egy 3 perces gyakorlat viccesnek tűnik, de 95%-os intenzitással korántsem az, kb. 1 óra regeneráció szükséges utána. Vannak “központi” WOD-ok, amiknek különböző pl. Női neveket adnak, de edzők és termek sajátokat is kreálhatnak. 

Az alap mozdulatok elsajátítását célszerű személyi edzővel végezni, mert az alapok pontos megtanulása elengedhetetlen a sérülések elkerüléséhez. A CrossFit a szakértők szerint nem veszélyesebb más sportoknál. A hétköznapi életben alkalmazott CrossFit edzéseken ugyanúgy meg lehet sérülni, mint bármilyen más sportban, pl. Fociban, konditermi edzésben, futásban stb. Az összetett gyakorlatoknál a fáradás hatására nagyobb a hibázás lehetősége, de a megfelelő terhelés kiválasztása és gyakorlatvégrehajtás megfelelő elsajátítása lecsökkenti a sérülés veszélyét. 

Hogyan állj neki a CrossFitnek?

Célszerű olyan termek keresni, ahol pár alkalmas kiscsoportos alap tanfolyamon tudsz részt venni, ahol megtanulhatod pontosan, hogyan kell a gyakorlatokat végrehajtani, milyen WOD-ok vannak, hogyan tudod a megfelelő terhelést kiválasztani, milyen erősítő és nyújtó, mobilizáló gyakorlatokra van szükséged. A tanfolyam elvégzése után csatlakozz be egy kezdő csoportba, ahonnan tovább lépkedhetsz míg végül már akár egyénileg is tudsz edzeni. 

Mire van szükséged a CrossFithez?

Minden szükséges eszköz a rendelkezésedre fog állni a teremben. Egyvalamit ajánlott személyesen beszerezni, egy jó minőségű ugrókötelet. Ruházatod legyen kényelmes, legyen nálad mindig folyadék és törölköző az edzéseken, szükség szerint magnézia, ha a teremben lévő nem olyan, amilyet szívesen használnál. Fontos a jó minőségű cipő is, mint ahogy az sok sportágban elengedhetetlen. A crossfit cipők egyedisége abban rejlik, hogy a számos különböző mozdulat kivitelezésében megfelelő védelmet, tartást biztosít, legyen szó ugrásokról, emelésekről, sprintekről stb. 

Jó edzést :)

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!