Úszás kicsiknek-nagyoknak, kezdőknek és haladóknak

"Felnőtt tanítványaimnak nem csupán úszást oktatok, hanem igyekszem nekik is megmutatni, hogy hogyan tarthatják magukat formában, hogyan tudják megalapozni akár középkorúként is a könnyedebb, egészségesebb éveket. Mert bizony a táplálkozás mellett mindennek a mozgás a kulcsa."

Nemesvári Edit vagyok, végzettségem szerint testnevelő, gyógytestnevelő tanár és úszóedző. Lételemem a mozgás. Érzem és hiszem azt, hogy a lehető legjobbat azzal teszünk magunkkal, ha megadjuk a testünknek azt a törődést, ami jár neki. Két gyermek anyukájaként az egészséges és mozgásgazdag életmódra nevelés alapvető dolog az életemben, hosszú évek alatt még a mozgás tekintetében korábban nagyon passzív férjemmel is megszerettettem a sportot.

Felnőtt tanítványaimnak nem csupán úszást oktatok, hanem igyekszem nekik is megmutatni, hogy hogyan tarthatják magukat formában, hogyan tudják megalapozni akár középkorúként is a könnyedebb, egészségesebb éveket. Mert bizony a táplálkozás mellett mindennek a mozgás a kulcsa. 

A tanítványaim egy része akkor jön el hozzám, amikor az orvos úszást javasol. Például hátúszást ír elő, amit elég kevesen tudnak helyes technikával kivitelezni.  Számos olyan panasszal keresnek fel engem, amin "csak" az úszás segíthet. Azt szoktam mondani, hogy előbb-utóbb mindenkinek csak az úszás marad, hiszen az életkor előrehaladtával a sportválasztásaink kapcsán a választott mozgásforma prevenciós hatásai kerül fokozatosan előtérbe.

A víz jótékony tulajdonságairól mindenki hallott már. De vajon mik is ezek pontosan?  Az átlagember annyit tud, hogy úszni egészséges, mert a víz felhajtóereje miatt nem érezzük saját testünk igazi súlyát, és ebben ki is merül az ismeretünk. Ennél egy picit több van az úszásban. 

Nézzük néhány fontos információt:

légzésszabályozásra kényszerít 

● a sportsérülések valószínűsége, a többi sportághoz viszonyítva (leszámítva persze a sakkot) elenyésző

● az úszás során a felső és alsó test-félre egyforma munka hárul

● a gyógyúszás során alkalmazhatók a normál úszásnemek egyes részelemei vagy egészük, meghatározott terheléssel, meghatározott távokon. Használjuk azokat a terápiás jellegű úszó mozdulatokat is, amelyekkel az izomtónus-szabályozást, bizonyos izmok nyújtását, mások erősítését lehet elérni

a terhelés - az ízületeket kímélve - magas intenzitásig fokozható.

Sokan úgy gondolják, hogy az úszás hizlal, de legalábbis nem lehet fogyni vele. Kétségtelen tény, hogy úszás hatására jelentősen fokozódhat az éhségérzet, ill. a telítettség-érzet sokkal később jelentkezik. Mindennek az az oka, hogy az úszáshoz meglehetősen sok energiára van szükség, óránként 500-700 kalóriát is felhasználhatunk. Ebből adódóan az úszást nyugodt szívvel lehet a fogyókúrás programba illeszteni. 

Ehhez persze szükséges, hogy helyes technikával tudjunk úszni, legalább két úszásnemben. Ha 100-150 méter után kifulladunk, nem bírjuk tovább, az azt  jelenti, hogy helytelen technikával úszunk, és/vagy nem megfelelő a keringési kondíciónk. Emiatt szükséges a megfelelő stílus elsajátítása, utána válik élvezhetővé és sportértékűvé az úszás.

Jöjjön most néhány gondolat a felnőttek úszásáról.

Első körben mindenképp megemlítem, hogy minden tiszteletem azoké az embereké, akik felnőttként, igen nagy elhatározással és lelkesedéssel belevágnak egy teljesen idegen dologba. Miért is kellene szeretni a vizet és nem félni tőle, amikor igenis nagyon ijesztő és félelmetes tud lenni a mélység. Tehát első dolog ezt a félelmet leküzdeni és azt a rengeteg gátlást, ami miatt nem járt eddig uszodába az ember.

Nem megy ám egyik-napról a másikra, sok türelem kell és kitartás. Mert egy csomó zavaró tényező van a vízen kívül. Pl. fürdőruhára kell vetkőzni. Sokak számára itt kezdődik a probléma. De mindent meg lehet szokni, ahogyan azt is, hogy egyáltalán nem  kínos, hogy valaki felnőttként nem tud úszni, még akkor sem, ha körülöttünk a gyerekek bátran ugrálnak a mélyvízbe. A tapasztalat azt mutatja, hogy ha jó kezekben van a tanítvány, akkor gyorsan levetkőzi ezeket a gátlásokat. 

Az első kapaszkodó az, amikor látja a tanítvány, hogy nem egyedül küszködik a habokban, hanem vannak rajta kívül is olyanok, akik nem tudnak úszni.  Ez a ňem vagyok egyedül” érzés sokat segít a kezdeteknél. Sokáig az orrukba megy a víz, külön kell figyelni a karra, a lábra, a levegő kifújására... Ez nem könnyű. És tényleg nem megy 2-3 hét alatt. Hosszú, kitartó munkára van szükség ahhoz, hogy valaki magabiztosan tudjon úszni a mély vízben is. Mert csak az tud úszni, aki a mély vízben is tud. Aki csak ott tud úszni, ahol leér a lába, az becsapja magát. És ez a fajta önbecsapás életveszélyes is lehet.

Azt gondolom, hogy akiben már megvan az elhatározás és elfogyott az összes kifogás, az keressen fel, jöjjön el egy próba órára, aztán meglátjuk... Valószínűleg előbb-utóbb  "megfertőződik" a víz szeretetével.

Kedvet kaptál az úszás tanuláshoz? Tökéletesítenéd a technikád? Szeretnéd a gyermekedet egy profi, odafigyelő oktatónál taníttatni? 

Kedvezmény A Magánúszás bérletéből az IWI Életmód Navigátor Kupontárban!

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!