Hogyan befolyásolják a gondolataid az egészséged? Most megtudhatod!

 

Az egészséges életmódra törekvés során sokan csak a helyes táplálkozásra, és a rendszeres edzésre fókuszálnak, pedig a gondolkodásmód is jelentős hatással bír arra, hogyan érezzük magunkat.  A tudomány  viszonylag új területe, a pszichoneuroimmunológia foglalkozik a gondolataink és érzéseink egészségre, és a szervezetünk ellenállóképességére gyakorolt hatásával. Az alábbi cikkben fény derül arra, hogy a gondolkodásod milyen módon tudja befolyásolni azt, hogy jól érezd magad és egészségesebb legyél. Nem utolsó sorban pedig praktikus tanácsokat is szerezhetsz az egészséged javítása érdekében. 

 

Táplálkozás és gondolkodásmód

Bizonyára hallottad már: az vagy, amit megeszel. Ebből arra lehetne következtetni, hogy egy kiegyensúlyozott, egészséges étrend követőjeként biztosan jól érzed majd magad...ugyanakkor erről ne is álmodj, ha nagyrészt feldolgozott ételeket, nassokat fogyasztasz.  Ezzel szemben a legfrissebb kutatások azt igazolják, hogy az ismert mondat helyesen így hangzik: az vagy, amit gondolsz, hogy megeszel.

Egy stanfordi kutatók által végzett kutatás során a résztvevőknek két tejturmixot szolgáltak fel. Az egyikről azt állították, hogy egy 620 kalóriát tartalmazó, „csaló” turmix, a másik pedig 140 kalóriát tartalmaz, és „diétás”. A shake elfogyasztása után a kutatók vizsgálták a résztvevők saját bevallásán alapuló jóllakottság érzetét, valamint a vérükben jelenlévő grehlin mennyiségét. Ez a hormon az éhségérzet kialakulásáért felel, a teltség érzésekor viszont csökken a szintje. Annak ellenére, hogy mindkét ital 380 kalóriát tartalmazott, a „csaló” shake elfogyasztása után a vizsgálatban résztvevők intenzívebb jóllakottságról számoltak be, a grehlin szintjük pedig sokkal meredekebben csökkent, az „egészséges” turmix hatásához viszonyítva. Ennek megfelelően, amikor az alacsonyabbnak hitt kalóriatartalmú italt fogyasztották, a grehlin szintjük nagyjából változatlan maradt. A kutatók megállapították, hogy amit gondolunk az elfogyasztott ételről vagy italról, nagyban befolyásolhatja testünk élettani válaszát.

Ezt a jelenséget egy másik kutatás során is megfigyelték, mely során zöldségeket kategorizáltak a vizsgálathoz. Korábbi eredmények alapján világossá vált, hogy az egészséges ételek megítélésekor általános vélemény, hogy kevésbé ízletesek, laktatóak és élvezhetőek. A kutatók kíváncsiak voltak, hogy a résztvevők több zöldséget fogyasztanának-e, ha kevésbé egészségesre hajazó neveket kapnának. Négy kategóriát határoztak meg: normál, egészséges megszorító, egészséges pozitív, és csaló. Figyelték a különböző kategóriák alá eső zöldségek fogyasztásának mennyiségét. A résztvevők legtöbbször a csaló elnevezésre hasonlító zöldségekből választottak, ilyen volt például az „édesen pezsgő zöldbab”. A normál, egészséges megszorító és pozitív kategóriák alul maradtak, mint például az „alacsony szénhidrát tartalmú zöldbab”. Ez az eredmény is alátámasztja, hogy nagyban befolyásolja a  fogyasztás mértékét, és az adott alapanyag kívánatosságát, hogy hogyan értékeljük az egészségesség tükrében.

Más kutatók a csoki torta megítélése, a bűntudat, a tudatos kontroll és a hosszútávú súlytartás közötti kapcsolatot vizsgálták. Azok a résztvevők, akik a csoki tortát „bűnösnek” ítélték, nem követtek tudatosabban egészséges étrendet, mint a csoki tortát nyugodt szívvel elfogyasztók, viszont kevésbé tudták megtartani a súlyukat a vizsgálatot követő 18 hónapban, valamint többször érezték magukat rosszul a „kötelező” önkontroll kapcsán.

Egy átfogó szakirodalmi áttekintés eredményeként kiderült, hogy azokra, akik tudatosan táplálkoznak, kevésbé jellemző az impulzív étkezés, ezáltal alacsonyabb mennyiségű kalóriát visznek be, mint kevésbé megfontolt társaik.

Ezek a kutatások mind azt sugallják, hogy a gondolkodásmód számottevően befolyásolja mind az elfogyasztott táplálék típusát, mind a mennyiségét, mind pedig a szervezet élettani válaszát. Mit jelent ez a gyakorlatban? Változtasd meg a hozzáállásod az ételekhez! Fontold meg mit fogyasztasz, de legyen az zöldség, csoki torta vagy tejturmix, ne aggódj azon mennyi kalóriát tartalmaz, élvezd az ízét! Figyeld magad, milyen érzést vált ki belőled az adott étel fogyasztása, légy jelen!

Mozgás és gondolkodásmód

Ahogy a táplálkozásra, úgy a mozgásra is hatással vannak gondolataink, érzéseink és hiedelmeink. Rengeteg forrásból hallhatjuk, hogy a testmozgás csökkenti a betegségek kockázatát, és elősegíti a hosszú, egészséges életet.  Egy kutatás azt vizsgálta, befolyásolja-e a várható élettartamot csupán saját elképzelésünk arról, hogy mennyire vagyunk aktívak. Az eredmény? Azok a résztvevők, akik kevésnek ítélték a mozgásuk mennyiségét, 71%-kal nagyobb eséllyel hunytak el a vizsgálathoz képest 21 éven belül. Ez az eredmény még úgy is megállta a helyét, hogy a válaszokhoz hozzáigazították a tényleges testmozgás mennyiségét.

Egy másik kutatás során, a tudósok kíváncsiak voltak arra, hogy a testmozgás mennyiségének megítélése változtat-e az egészségi állapoton. Szállodában dolgozó szobalányokat kérdeztek, mennyire tartják magukat aktívnak, a válaszokból pedig egyértelműen az volt látható, hogy alacsonynak ítélik a testmozgás mennyiségét. Ezt követően a kutatók elmagyarázták nekik, hogy a tevékenységükből adódóan minden nap nagy mennyiségű fizikai aktivitást végeznek. 4 héttel később újra megkérdezték őket, és bár feladataikban semmi nem változott, mégis jóval aktívabbnak tartották magukat. Ennek következtében csökkent a testsúlyuk, a vérnyomásuk, a testzsírszázalékuk, a testtömegindexük, és a derék-csípő hányadosuk. Mindez a tényleges fizikai aktivitás növelése nélkül, csupán önmaguk megítélése során bekövetkezett változás miatt.

Ezek a kutatások azt sejtetik, hogy akik inaktívnak, vagy kissé aktívnak tartják magukat, hosszú távon kevésbé egészséges élet elé néznek, a valós testmozgásuk mennyiségétől függetlenül. Szerencsére ennek a fordítottja is igaznak tűnik, tehát ha szeretnél jót tenni magaddal, és az egészséged érdekében cselekedni, gondolj minden lépésre, teendő elvégzésére, napi tevékenységre úgy, mint aktivitás!

A gondolkodásmód igenis számít!

Napjainkban fokozott figyelem irányul a mozgásra és az étkezésre, de az egészséges étkezés megítélése gyakran változik, és nem mindig van lehetőség a megfelelő mennyiségű edzésre sem. Szerencsére a tudomány jelenlegi állása szerint már a megfelelő gondolkodásmóddal, és tudatossággal javíthatjuk egészségi állapotunkat. Legyünk kevésbé kritikusak, sokkal pozitívabbak, és vegyük számításba az apróbb lépéseket is!

Fordította: Czakó Bettina (IWI)

Forrás: https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/7119/mindset-matters-how-your-thoughts-affect-your-health

 

 

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!