A folyadékfogyasztásról - 1. rész

A víz elengedhetetlen az életben maradáshoz. A szervek működésében fontos szerepe van, kiemelten a vese esetében. De az elégetett kalóriák mennyiségének növeléséhez is szükséges. Nyári melegben különösen figyelj oda a folyadékbevitelre!

Nem csak az intenzív edzések és a testtömeg megtartása vagy éppen a fogyás érdekében fontos az, hogy hidratáltak legyünk, de a hétköznapi erőnlétünk, aktivitásunk, anyagcserénk, bőrünk állapota érdekében is elengedhetetlenül fontos, hogy eleget igyunk megfelelő minőségű folyadékból. 

A víz elengedhetetlen az életben maradáshoz. A szervek működésében fontos szerepe van, kiemelten a vese esetében. De az elégetett kalóriák mennyiségének növeléséhez is szükséges. Ha nem iszol eleget a sportteljesítményed csökken már akkor is, ha csak csekély mértékben csökken az elfogyasztott mennyiség. Ha még ráadásul izzadékony is vagy, fokozottan kell erre figyelned, akár olyan folyadék formájában, amely az izzadással elveszített ásványi anyagokat, elektrolitokat is pótolja. 

Miért is jó, ha elég folyadékot iszol?

• Segíti a vesédet megszabadulni a salakanyagoktól

• Segít megakadályozni a székrekedést

• Segít bizonyos vitaminok felszívódásában

• Mentálisan élénkebb leszel, ha megfelelően hidratált vagy

• Segít az oxigénszállításban

• Segíti a fizikai teljesítményt

• Stb.

Mennyit érdemes inni naponta?

Az általános megállapítás szerint nagyjából 2-2,5 liter folyadék szükséges naponta felnőttek esetén. Ugyanakkor ez átlagos felnőtt személyre érvényes, ez a mennyiség testtömeg, időjárás/évszak, aktivitás függvényében változhat. Ugyanakkor ebbe a mennyiségbe beletartozik minden, ami folyadékot tartalmaz, így a leves, a gyümölcs, a fehérje turmix stb. A kávéról később lesz szó részletesen. 

Folyadékfogyasztás és fogyás?

Az extra folyadékfogyasztás hozzájárulhat ahhoz, hogy több kalóriát égess el, ezáltal veszíts a testtömegedből, bár ez a hatás mérsékelt. Nagyjából napi 100 extra kalória elégetéséhez járul hozzá 8 pohár folyadék pluszban elfogyasztva. Főképp azáltal, hogy a szervezet nem tart vissza vizet, hiszen hozzászokik a bőséges folyadékellátáshoz. Gyakran látjuk magunkat zsírosnak amiatt, hogy folyadékot tart vissza a szervezet. Ha kevés a folyadékbevitel és sok sót fogyasztunk, akkor érzékelhetjük úgy, hogy több rajtunk a felesleg és gyakran ez a narancsbőr mögött álló ok is. Arra figyeljünk, hogy a folyadék ízesítetlen legyen, legjobb a víz, hiszen ami ízesített, az már tartalmaz sót, így a cukormentes üdítők sem jelentik ebből a szempontból a legjobb megoldást. Ráadásul a sok folyadék el is telít, így jóllakottnak érzed magad tőle. Ha úgy érzed, nassolnál, inkább próbálj inni 1-2 pohár vizet. A hidratáltság által fittebbnek is érezheted magad, ami hozzájárul a hatékonyabb edzéshez, így ezáltal is könnyebben mehet a fogyás, ha elég folyadékot fogyasztasz. 

Hidratáltság az edzéshez

Amikor edzel, a szervezeted melegszik, ami a szervek és a működés szempontjából nem túl jó. A testhő fenntartásához szükséges a megfelelő folyadékellátás, hiszen a mozgás során az izzadással próbáljuk a testhőt visszaállítani a normálisra. Az izzadás során a szervezet folyadéktartalmából egy rész a bőrre kerül hűtés céljából. Erősebb edzés során nagyon sok folyadékot és ezáltal elektrolitokat is veszíthetünk, főleg nagy melegben történő edzéskor. Ezért érdemes nagyjából 15 percenként folyadékot fogyasztani edzés közben, de fontos az is, hogy hidratáltan álljunk neki az edzésnek. Edzés után kb. 8-10 óra szükséges a folyadékháztartás helyreállításához. 

 A cikket írta: Nagy Dóra személyi edző, táplálkozási tanácsadó, a BioTechUSA szakértője, projekt szakmai vezetője. Jövő héten olvashatjátok a cikk második részét. 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!