ERŐSÍTSÜK AZ IMMUNRENDSZERÜNKET, TEGYÜNK A JÓL-LÉTÜNKÉRT! 3.rész

Dr Kuklis Eszter orvos- természetgyógyász, életmód tanácsadó gondolatai a COVID-19  világjárvány kapcsán immunrendszer erősítéséről, a test és lélek harmóniájáról. (3. rész) 

 Nézzünk meg néhány immunerősítő módszert kicsit alaposabban is.

A nevetés és a humor a társadalmi, érzelmi és kognitív funkcióink alapvető elemei. Nem csak az embereknél, hanem a főemlősöknél, a majmoknál is megfigyelhető, ami segít a túlélésben is. A nevetés ugyanis leginkább közösségi tevékenység, amely a kötődések kialakulását és megtartását segíti, elsimítja a felmerülő konfliktusokat, miközben enyhíti a stresszt és a szorongást.

Sőt! A szakemberek szerint a nevetés rendelkezik egy felettébb különleges tulajdonsággal is, mégpedig, hogy egy pillanatra felül tudja írni az egyéb érzelmeket, például a dühöt vagy a frusztrációt!!!

A hétköznapi tapasztalat azt mutatja, hogy azok az emberek, akiknek megadatott, hogy könnyű szívvel, nevetve járják az élet útját, általában egészségesebbek és életrevalóbbak, mint pesszimistább embertársaik– állítja Caspar Addyman, a nevetés kutatásával foglalkozó pszichológus a Science című tudományos lapban publikált tanulmányában. – A nevetés ugyanis közvetlenül hat az agyra, és arra, hogy az milyen életérzést biztosít.

Egy londoni kutatás során a kutatók öt éven át figyeltek meg ötezer önkéntest. Arra jutottak, hogy azok az emberek, akik láthatóan vidámak és saját elmondásuk szerint is sokat nevetnek, tizedannyiszor lesznek betegek, mint azok, akik kissé megkeseredetten élik a mindennapjaikat. A testük védekező rendszere ugyanis erősebbé vált, ami által hatékonyabban tud ellenállni a betegségeknek. Azt is bizonyították, hogy a nevetés egyértelműen javítja a szív- és érrendszeri funkciókat, miközben megerősíti a hormonrendszerünket. Csökkenti a testben lévő stresszhormonok mennyiségét, növeli a fertőzés elleni antitestek számát, ezáltal javul a betegségekkel szembeni ellenálló képesség. 

A tudósok arra is rámutattak, hogy „különösen kifizetődő", amikor másokkal együtt nevetünk, mert ez a szituáció jóval több érzelmi mélységgel és pozitív érzelmi, gyakran jutalmazó hatással is bír. 

Több kísérlet megerősítette azt is, hogy a nevetés fokozza az endorfintermelődést, ami jelentős mértékben hozzájárul a mindennapi jó közérzethez, plusz a fájdalmat is enyhíti. Már többször bizonyították, hogy az antidepresszánsokhoz hasonlóan működik azáltal, hogy megemeli az agyban a szerotoninszintet.

Jobban érezzük magunkat, ha nem vagyunk egyedül. Fontosak a szociális kapcsolatok és egy szociális hálóhoz tartozás.

Egy ember derűs lelki állapota három lépcsőn át terjedhet tovább, és érheti el a barátain keresztül azok barátait, majd azoknak is a barátait. Vagyis a szociális hálózaton belül egy ember lelkiállapota, pl. derűje ragadós lehet másokra. 

Egy fontos lélektani megállapítás: minden negatív megjegyzés elhangzása után (amire egyébként néha szükség lehet) 5 pozitív dolog megemlítésére van szükség ahhoz, hogy a negatív hatást ellensúlyozni tudjuk. 

Az érzéseink befolyásolják a lelkiállapotunkat. A pozitív dolgokra összpontosítsunk. Tegyünk fel magunknak olyan pozitív dolgokra irányuló kérdéseket mint: Mi az, amiért hálás lehetek? Ez azért segíti elő a boldogságunkat, mert arra hagyja összpontosítani a figyelmünket, hogy mi az, amink van, ahelyett, amink nincs. Ma is időszerű lehet Victor Frankl négy koncentrációs tábort megjárt 20. századi bécsi pszichiáter válasza arra a kérdésre, hogy mi a boldogság? " Boldogság mindaz a rossz, ami ma nem történt meg velem." Igen, azokért a rossz dolgokért is hálásak lehetünk, amik nem értek minket, és azért a sok csodáért is, amik nap mint nap megtörténnek velünk, csak nem vesszük észre, vagy mert elrohanunk mellettük, vagy mert túl természetesnek vesszük őket.

Tehát vegyük számba azt is: Mi az, ami jól sikerült? Akár írjunk le minden nap 3 ilyen dolgot. 

Mindig kell, hogy legyen valami, ami várakozással tölt el minket, mert fontos a remény.

Létfontosságú dolog, hogy adjunk másoknak. Hogy szolgáljunk. Minden tevékenység közül az egymás iránt tanúsított kedvesség gyakorlása az, ami a legmegbízhatóbb módon növeli a boldogságérzetünket. Csak úgy tudunk emberileg emelkedni, ha másokat is felfelé húzunk. 

Mindannyiunkban van valami különleges és egyedi adottság, illetve erő. Kötelességünk ezt hasznosítani, mások szolgálatába állítani és valami jóra fordítani. Ha gondosan belenézünk magunkba és rájövünk arra (esetleg mások segítségét is bevonva), hogy mi ez a különös adottságunk, és hogy milyen feladat van ránk bízva, akkor ki fog teljesedni az életünk.

És végül: számomra szinte szimbolikus értékű, hogy épp egy olyan vírusfertőzés robog körbe a bolygónkon, aminek a legsúlyosabb tünete a normál légzésre való képtelenség. Vajon mire figyelmeztethet ez mindannyiunkat? Vegyük észre: a jelentősen lecsökkent forgalom és gyártás lehetővé teszi a Földünknek, hogy - legalább ideiglenesen - FELLÉLEGEZZEN és gyógyuljon. Szó szerint szusszanjon egyet. Halljuk meg ezt a nagy sÓHAJt!!!

 

A cikket írta: Dr Kuklis Eszter http://drkukliseszter.hu/

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!