Öregedés újratöltve: határozottan menő!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a 60 éven felüli népesség aránya a mai 12%-ról 2050-ig majdnem meg fog duplázódni 22%-ra. Jelentős marketing potenciállal rendelkezik a mai 60+-os korosztály, amely látványosan másképpen öregszik a korábbi generációkhoz képest - aktívak, elevenek, önellátóak; vállalkozásba fognak, maratonit futnak, utaznak a világban. 

Az emelkedő várható élettartamuk és stabil anyagi helyzetük alapján ők azok, akik prémium keresletet támaszthatnak az egészségmegőrzés, táplálkozás, wellness termékek és szolgáltatások piacán, ehhez képest jelenleg a marketing költségek alig 10%-a célozza meg a szenior korosztályt, a globális innovációknak pedig kevesebb, mint 1%-a. „Úgy látjuk, hogy egyre több vállalkozás célozza meg ezt a közönséget, mert nincsen számukra megfelelő kínálat” - mondja Jill Angelo, a Gennev vezérigazgatója. „Van a pénzük, de olyan helyről származó termékeket szeretnének, amelyekkel azonosulhatnak és autentikusak számukra.” A napjainkban zajló változások hatására, számos iparágban – például a fitnesz, élelmiszerek, technológia, beauty, utazás és szállítás – kap egyre nagyobb hangsúlyt a speciálisan az időskorúakra szabott esztétikus, praktikus és tiszteletet megadó termék-tervezés, élménykínálat és kampányok. 

A 60+-osok életmódja és vásárlási szokásai is eltérőek; a tévhitekkel ellentétben, közel napi 5 órát nyomkodják okos telefonjaikat, és több pénzt költenek el on-line vásárlás formájában, mint az Y-generáció tagjai. Előszeretettel költöznek divatos belvárosi öröklakásokba, ahonnan sétatávolságban vannak az egészségügyi, fitnesz és kulturális szolgáltatások.

A japán Shiseido kozmetikai márka létrehozta a PRIOR brandet, kifejezetten az érett hölgyek számára. Kampánya hangsúlyozza az öregedés szépségét, vevői számára pedig nagyobb betűmérettel és egyszerűbb útmutatókkal könnyíti meg a vásárlást. Hasonló az amerikai Pause Well-Aging szépségápolási vonal, melyet kifejezetten a menopauzás bőrproblémákra fejlesztettek ki.

Az innovációk többsége az egészség köré összpontosul, ezeket a kérdéseket érzékenyen és tapintatosan kezelve, hiszen az idősebb népesség nagyobb százalékban érintett az egészségügyi problémákban. A világban mintegy 400 millió ember küzd inkontinenciával. Számukra a New York-i székhelyű Willow cég funkcionális, rafinált, a trendi divatmárkákat idéző fehérnemű kollekciókat kínál. A Seattle-i székhelyű Gennev start-up nem csak on-line közösségbe szervezi a menopauzás hölgyeket, hanem olyan diszkréten címkézett termékeket is kínál számukra, amelyeket bármelyik felnőtt szívesen látna a fürdőszoba polcán. A Covergirl modellje a 71 éves Maye Musk (igen, a Tesla autóról ismert Elon Musk édesanyja). A Rachel Comey kultikus divatmárka kampányai során rendszeresen felbukkannak ezüsthajú modellek. A Nike, JCPenney és Williams-Sonoma márkákat pedig ötvenet betöltött influencerek népszerűsítik.

A technológia vívmányainak köszönhetően on-line közösségek, az időskori kognitív funkciókat javító virtuális valóság alapú játékok, modern és otthonról is könnyen kezelhető orvos diagnosztikai eszközök, applikációk és robot társak is elérhetőek a szeniorok számára. Az izraeli Intuition Robotics például olyan arctalan robotot hozott létre, amely segíti az idős embereket az önállóságuk megőrzésében. Mint azt Dor Skuler társalapító mondja: „A robotnak nem célja a felhasználó infantilizálása. Ott van, hogy tiszteletteljesen segítsen anélkül, hogy érzelmi mankóként szolgálna.”

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a szeniorok minden más generációnál nagyobb valószínűséggel választanak egészséges, tápláló ételeket. Ezt felismerve, az Ensure and Boost növényi alapú táplálék-kiegészítőjének promóciós kampányfilmjében lebarnult szeniorok szaladnak a tengerparton, a „hosszú élet jóízűen” szlogen mellett.

A fitnesz iparban is megfigyelhető a végbemenő demográfiai változás. Napjainkban az USA összes (szabadidő)sport klubjának csaknem negyedét teszik ki az 55 év felettiek. Ők pillanatnyilag a leggyorsabban növekvő tagsági korcsoport és ők a leggyakoribb látogatók a termekben. „Mindennek a hátterében az áll, hogy az emberek öregednek és jobb életminőséget akarnak elérni.” - jegyzi meg Bryan O’Rourke a fitneszklub iparág elemzője, a Vedere Ventures alapítója és vezérigazgatója. A közeljövőben várhatóan fokozódik az érdeklődés a személyre szabott wellness-terek iránt, amelyek több prevenciós és kezelési megoldást kínálnak az olyan krónikus betegeknek, mint a cukor- vagy szívbetegek.

Az összefoglalást készítette: Dajka-Szederkényi Kornélia a 2019. október 15-17. között Szingapúrban megrendezésre került Globális Wellness Csúcstalálkozón készült 97 oldalas éves beszámoló alapján (Global Wellness Summit).  Forrás:  https://www.globalwellnesssummit.com/2020-global-wellness-trends/aging-rebranded/ 

Dajka-Szederkényi Kornélia, okleveles közgazdász, falusi turizmus menedzser, IWI Wellness és Spa Menedzser, PhD kutatását turizmus, egészségturizmus és vidéki turizmus témakörben végzi.

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!