Alvás helyett a fókuszban a cirkadián ritmus

Mi is pontosan a cirkadian ritmus és hogyan működik? A köznyelvben egyszerűen belső órának nevezzük. 2017-ben Nobel-díjat kapott az a kutatócsoport, akik felfedezték, hogy a DNS-be kódolt óragének milyen precizitással igazítják a napszakokhoz a testünk 24-órás ritmusát. 

Az utóbbi időben a wellness szolgáltatók ipar – hotelek, wellness üdülőhelyek és a légitársaságok – széles köre kínál megoldást a megfáradt utazók alvásproblémáira: gazdag párna-választéktól kezdve, alvássegítő aromaterápia és masszázs, vezetett meditáció, oxigén terápia, krioterápia, alvássegítő edzésprogramokon át egészen az altató italokat kínáló mini-bár és vacsora menüig. Javában dúl a szállodák között a matrac-háború, és az alvásszakértők hada üdülőhelyi alvásprogramok széles körét dolgozza ki. Az utazási irodák előszeretettel illetik a „cirkadián” jelzővel ezeket a kínálati elemeket, annak ígéretével, hogy majd ezektől „visszaáll a cirkadián ritmus”, a média pedig a 2020-as utazási trendek kapcsán már egyenesen „cirkadián utazást” emleget, az alvás-fókuszú utazások emelkedése kapcsán. Mi a probléma mindezzel? Az, hogy ámbár ezek a szolgáltatások valóban hozzájárulnak az általános jólléthez, azonban ezek a külső tényezők semmilyen hatással nincsenek a cirkadián ritmusra, amelyet kizárólag a világosság és sötétség váltakozása szabályoz. Éppen ezért hatástalanok az alvásminőség javításában, avagy a jet lag elleni küzdelemben.

De akkor mi is pontosan a cirkadian ritmus és hogyan működik? A köznyelvben egyszerűen belső órának nevezzük. 2017-ben Nobel-díjat kapott az a kutatócsoport, akik felfedezték, hogy a DNS-be kódolt óragének milyen precizitással igazítják a napszakokhoz a testünk 24-órás ritmusát. A test fő óraszabályzója a hipotalamusz idegsejtjeiben él, és a szemen és a látóidegen keresztül beérkező fény által hangolja a nappali-éjszakai jelre a szervezetet. Ez az agyi főidőmérő hangolja össze azután a perifériás órák hálózatát, amelyek a test szinte minden szervében léteznek (igen, például a májnak és a petefészeknek is saját órái vannak). A kutatások egyre inkább azt mutatják, hogy az emberek kronobiológiája genetikailag kódolt – 40% bagoly vagy pacsirta típus, 60% köztes típus. A kronotípus befolyásolja a cirkadián ciklust: míg a pacsirták gyorsabb - például csak 23,5 órás - belső órájával rendelkeznek, addig az éjszakai baglyok lassabb - akár 25 órás – ciklussal. Ezeket a belső órákat, akárcsak a műszaki ketyegőket, naponta 24 órás alaphelyzetbe kell állítani, a világos-sötét ciklus segítségével.

A cirkadián ritmus biológiai hátterének az ismerete segít abban, hogy megfelelő műszaki megoldásokkal újrahangolhassuk a belső óránkat, ezzel utat nyitva egy egészségesebb élet felé. Mivel az óra működtetője a világosság és sötétség váltakozása, ezért például a korszerű házautomatizálási rendszerekkel szabályozhatjuk azt, hogy épületen belül is a napszaknak megfelelő színű fény világítson: napközben, az alkotáshoz szükséges, agyat stimuláló rövid hullámhosszúságú kékfény, estefelé pedig a melatonin termelődését serkentő, sötétebb, melegebb, hosszabb hullámhosszúságú, sárga narancssárga és vörös fények, akárcsak az alkonyat és a tábortűz színei. Jelentőségét jól mutatja az, hogy 2017-ben a cirkadián alapú világítás egy mintegy 400 millió dolláros piacot jelentett, amely az előzetes becslések szerint 4 milliárd dollárra fog emelkedni 2024-re.

Az utazók számára már rendelkezésre állnak olyan applikációk, amelyek segítik a szervezet alkalmazkodását az időeltolódáshoz (jet lag). Ezek az applikációk figyelembe veszik, hogy az utazó mely időzónákon halad keresztül és tervet készítenek számára, hogy mikor tartózkodjon sötétben, pl. viseljen napszemüveget, illetve mikor legyen ébren, pl. erősebben világító képernyőn nézzen filmet. Ugyanakkor ezek az applikációk megoldást jelenthetnek a váltott műszakban dolgozók számára is, hogy szervezetük jobban alkalmazkodjon, pihentebb legyen. 

A táplálkozási trendekre is hatással lesz a cirkadián ritmus, amely alapján a kívánatos az lenne, ha az étkezéseink a világos órákra korlátozódnának, amikor még pörög az anyagcsere, sötétben pedig már mellőznénk a falatozást.

Az összefoglalást készítette Dajka-Szederkényi Kornélia a https://www.globalwellnesssummit.com/2020-global-wellness-trends/circadian-health/ alapján. Dajka-Szederkényi Kornélia okleveles közgazdász, vidéki turizmus menedzser, IWI Wellness és Spa Menedzser, PhD kutatását turizmus, egészségturizmus és vidéki turizmus témakörben végzi.

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!