„Az vagy, amit …” – Wellness trendek 2019-ben

 

A wellness a személyes jóllétünk egy komplex, szubjektív érzelem és élmény halmaza, amelyre életünk számos területe hatással van, legyen szó étkezésről, mozgásról, öltözködésről kikapcsolódásról stb. Gyakran szoktuk mondani, hogy „az vagy, amit megeszel”. Most ennek a szófordulatnak a továbbgondolásával mutatjuk be a 2019-es év legmeghatározóbb wellness trendjeit.

A Global Wellness Summit (GWS) minden évben áttekinti azokat az új trendeket, amelyek jelentős hatással lesznek a 4,2 billió dolláros wellness iparra. Az előrejelzés a 2018-as Globális Wellness Csúcstalálkozó több mint 600 résztvevőjének meglátásait összegzi, kiegészítve a wellness ipar területén jártas neves közgazdászok, orvosok és wellness szakemberek, tudósok és vezetők vélemélnyével. Ennek eredményeként 8 olyan trendet azonosítottak, amelyek 2019-től, az elkövetkező években jelentős hatással lesznek a wellness és egészség szektorra, hatalmas üzleti potenciált rejtve magukban.

#1 – Az vagy, amit viselsz! - Divattrendek a wellness jegyében (Well Fashion)

Születésünk pillanatától kezdve életünk meghatározó része az öltözködésünk. Ruházatunk amellett, hogy közvetlenül érintkezik a bőrünkkel, egyúttal személyiségünk önkifejezésének eszköze. Ámbár viszonylag későn kezdett el reagálni a divatipar a globális környezeti folyamatokra, azonban máris számos új innováció igyekszik átvezetni minket a fenntartható, „tiszta” divat új korszakába. A mesterséges intelligencia, az új típusú alapanyagok, a formatervezés és a 3D technológiák kombinálása lehetővé teszi az elmozdulást az olcsó konfekció irányából az okos, egyedi, megrendelésre gyártott ruhadarabok felé. Az alapanyaggyártás megreformálásától kezdve (az algából, gombafonalból, kukorica-, banán- és ananászrostokból vagy PET-palackból készülő új textíliák), a környezethez és egyéni ízléshez alkalmazkodó, önszabályozó ruhákon keresztül, a ruhásszekrényünk tartalmának újra használatát, értékesítését vagy kölcsönzését elősegítő üzleti modellekig számos új megoldás áll már most rendelkezésünkre. A wellness és a divat jövőbeni új keresztmetszetét jelenthetik az olyan ruhák, amelyek optimalizálják a jóllétünket - szabályozzák a hőt és a szellőzést, segítenek aludni vagy gyógyulni.

#2 – Az vagy, ahogy utazol! – Túl az alternatív turizmus fogalmán: a wellness lehet a tömegturizmus ellenszere

A tömegturizmus globális jelensége és káros hatásai már napjainkban is komoly problémát okoznak, holott ma még ’csak’ a világ népességének alig 50%-a vesz részt a globális utazásokban A kutatások szerint azonban a következő 5 évben, várhatóan évente 170 millió háztartással fog bővülni a turisztikai kereslet. Ez elmúlt 20 évben ugyan voltak törekvések az öko-, fenntartható- és felelős turizmus előmozdítására, azonban ezek nem hozták meg a remélt eredményeket, szemléletváltozást. Mivel a turisták száma nem csökken, ezért a tömegturizmus folyamatainak megértése és hatékonyabb menedzsmentje révén a földrajzi koncentráció csökkentése jelenthet új megoldást. A cél az, hogy a térségbe érkező vendégeket egy, a korábbinál nagyobb látogatóterületen oszlassák el exkluzív ajánlatok, attraktív információk, kevésbé ismert látványosságok kiajánlása révén, a közösségi média által kínált, olcsón elérhető eszközök által.  A kormányzatok a wellness turizmusban látják a megoldást, amely képes távolabbi területekre is odavonzani a turistákat, szolgáltatásokkal attrakciókat teremt, ezáltal csökkenti a szezonalitást és erősíti a helyi közösségek gazdasági teljesítményét. Katherine Johnston, a Globális Wellness Intézet vezető kutató munkatársa szerint a wellness turizmus egy „fenntarthatóbb modellt nyújt a közösségek számára. A wellness gondolkodás nemcsak azt jelenti, hogy mi az, ami nekem jót tesz, hanem azt is, hogy mi a kedvező egy ország vagy régió számára. ” Egyre nagyobb hangsúly helyeződik a wellness-ben a ’we’-re, azaz az én-központú, egyoldalú kereskedelmi ügyletek felől a jövőben várhatóan elmozdulunk a kétirányú, kapcsolatalapú közösségi gondolkodás felé. A holisztikus wellness keretrendszerében szoros kapcsolatban áll egymással a jóllét és a jó cselekedet, azaz mi sem érezhetjük igazán jól magunkat addig, amíg a minket körülvevő közösség és a környezet nincs rendben.

#3 – Az vagy, ahogyan gondolkozol! – Te hogyan meditálsz?

A jóllét három alappillérének egyike a meditáció, az egészséges táplálkozás és a testmozgás mellett. Az elmúlt néhány évben robbanásszerűen felértékelődtek a digitális függőséget csökkentő, stressz oldó, fókuszált figyelmet elősegítő meditatív eljárások. Mindeközben komoly fogalmi zavar alakult ki, a – tévesen egymás szinonimáiként használt – ’meditáció’, ’mindful’ és ’mindfulness’ fogalmak körül. Mindez odáig vezetett, hogy napjainkra már közhelyessé vált és devalválódott az ítéletmentes, fókuszált figyelmet jelentő ’mindful’ fogalma. A kutatók abban egyetértenek, hogy három fő meditációs típus létezik, amelyek a különböző technikák által eltérően hatnak az agyra, és jótékony hatásmechanizmusuk is különbözik. Ezek a (1) fókuszált figyelem, a (2) nyitott megfigyelés, ideértve a mindfulness meditációt („figyeld meg a gondolataidat, ne értékeld, majd engedd el”), és az (3) ön-transzcendens meditáció. Ámbár a buddhista, hindu és zsidó hagyományokban több, mint 5000 éves gyakorlata van a meditációnak, korunk modern irányzataként azonban még gyerekcipőben jár. Bob Roth, a nonprofit David Lynch Alapítvány vezérigazgatója és a világ egyik vezető meditációs szakértője szerint a meditáció az egyéni felől a közösségi gyakorlatok irányába fog elmozdulni, és az általános technikák felől az egyénre szabott specializáció felé. Ez azt jelenti, hogy a rendelkezésünkre álló meditációs technikákra egy saját, személyes eszköztárként kell tekintenünk, és magunknak kell megtalálni a számunkra leginkább megfelelő meditációs formát. 

#4 – Olyan vagy, amilyen a környezeted! – Gyógyító természet, de nem patika!

Paracelsus, német-svájci orvos már a 16. században azt írta: „A gyógyulás művészete a természetből fakad, nem az orvosoktól.” Ő akkor még el sem tudta képzelni, hogy a 21. század embere, a jelenleg is zajló technológiai boom hatására mennyire eltávolodik a természettől, fizikailag és érzelmileg. Ijesztő belegondolni, hogy amíg 1950-ben az emberek 30%-a, addig 2050-re a népesség várhatóan 68%-a fog városi környezetben élni. Nem csoda, hogy a gyógyítás új irányzata az ún. ökoterápia, amikor receptre írják fel a páciens számára, hogy adott egészségügyi problémával melyik parkba látogasson el és ott mennyi időt töltsön el a szabadban. Dan Buettner: A kék zónák szerzője is felhívja a figyelmet arra, hogy a hosszú életkor titka a mozgás, de nem a maratoni futásra vagy az edzőtermi órákra gondol, hanem a mindennapos háztartási és ház körüli, kiskertben és földeken végzett feladatokra. Nem véletlen, hogy a városból érkező vendégek számára egyre nagyobb vonzerővel bírnak a wellness és spa létesítmények csodás természeti környezetben megvalósuló kültéri programjai, amelyek visszavezetik őket a zöldbe. A természet – illatok, színek, hangok, atmoszféra együttes – megtapasztalása újkori luxussá válik! Szóval, vedd a (túra)cipődet és irány a természet, ebédidőben pedig a legközelebbi park!

#5 – Az vagy, amit belélegzel! – Az illatok hatása az elmére

Az illatok fizikai és érzelmi jólétünkben játszott, kulcsfontosságú szerepének megértése átalakítja gondolkodásunkat, táplálkozásunkat és szaglásunkat. Immanuel Kant 1798-ban „a leghaszontalanabb érzék”-nek nevezte, és még egy 2011-es felmerésében is a megkérdezettek 53%-a válaszolta azt, hogy előbb mondana le a szaglás képességéről, mint a technikai kütyükről. Ugyanakkor 2018-ban David Bosshart, amikor a szaglás fontosságáról beszélt Nietzsche szavait idézte, miszerint: „a zsenim az orrlukaimban van”. És azt, hogy Nietzsche-nek mennyire igaza volt, azt jól mutatja, hogy Drs. Linda Buck és Richard Axel szaglás terén végzett kutatásait 2004-ben Nobel-díjjal jutalmazták. A kutatópáros kimutatta, hogy az emberi testben több ezer szaglógén található, és mintegy 10.000 különféle illatot vagyunk képesek felismerni és emlékezni rájuk. Sőt, azóta ez a szám tovább emelkedett – úgy tűnik, akár egy billió illatot is képesek lehetünk felismerni! Gondoltad volna, hogy egy borkóstolás során végbemenő íz- és illatérzékelés jobban megdolgoztatja az agyat, mint egy matematikai feladvány?! Természetesen az aromaterápia fogalma, és az illatok alkalmazása a gyógyításban több évszázados gyakorlattal rendelkezik. A szaglás azonban ma éli reneszánszát, a hatalmas technológiai fejlődésnek, idegtudományi kutatásoknak és illatfejlesztéseknek köszönhetően. Új aromákat fedeznek fel, emlékeket idéző olajok és gyertyák kerülnek a piacra, pszichoaktív parfümöket fejlesztenek, művészeti installációk és rendezvények részét képezi a szakszerű illatosítás. 

#6 – Kis kitérő: Kína hatása a globális wellness iparra

Kína példátlan gazdasági növekedése, a politikai befolyása és technológiai fejlődése az országot globális erejűvé tette. Tekintettel a piac méretére és növekvő középosztályára, a kínai befolyás komoly hatással van a globális wellness iparra. A kínai wellness boom motorját a fizetőképes középosztály, a nők és a kormányzat jelentik. A kifinomult és jól képzett, globális gondolkodású, e-kereskedelemre fogékony középosztály számára kiemelt prioritása van az egészséges az életmódnak. Számbeli hátrányukkal ellentétben a női fogyasztók diktálják a kínai wellness fogyasztási trendeket, különösképpen az utazások és a fitness terén. A gazdasági növekedés az egészségtudatosság mellett magával hozta a civilizációs betegségek sorát, amelyek miatt az országnak komoly egészségügyi válsággal kell szembenéznie. Ennek kezelésére a kormányzat kidolgozta az „Egészséges Kína 2030” stratégiát, amelynek grandiózus céljai példátlan növekedést idéznek elő az egészség- és a wellness-gazdaságban. Milyen kihívások előtt áll Kína? Hét piaci tendenciát és megfigyelést azonosítottak, amelyek a wellness ipart alakítják, és hozzájárulnak annak hosszú távú növekedéséhez: (1) külföldi utazások további növekedése, (2) belföldi wellness turizmus fellendülése, (3) nacionalizmus és kulturális újjáéledés, (4) fizikai erő, (5) mainstreammé válik a spirituális konyha, (6) wellness városok kialakítása, (7) a nyugatival egyező vágyak, de attól különböző – wellness és beauty – megoldások.

#7 – Az vagy, amit megeszel! – Divatdiéták helyett személyre szabott táplálkozás

Életünk középpontjába kerültek az élelmiszerek, számos divatdiétából választhatunk, melyeknek köszönhetően összességében egyre egészségesebbé válik a lakosság. Akkor hol itt a probléma? David Bosshart, a 2018-as globális wellness-csúcstalálkozó egyik fő előadója így fogalmazott: „Össze vagyunk zavarodva, hogy mit együnk, hol együnk és mikor kell enni. Definiáljuk azt, hogy mit eszünk, azt azonban még inkább, amit nem.” Neil Grimmer, a Szilícium-völgyben működő Habit – a személyre szabott táplálkozás egyik úttörő – alapítója elmondta: „Kezdettől fogva azt a kérdést tesszük fel, hogy melyek a jó élelmiszerek? Holott a valóságban csak egyetlen kérdésre kell választ találnunk: az én számomra milyen ételek a megfelelőek?” A személyre szabott táplálkozás korszakába lépve, a tudomány és a technológia – pl. vérminták, DNS-tesztek, bél-mikrobióm elemzés stb. – segítségével meghatározhatóvá válik a saját egyéni adottságainknak, szervezetünknek megfelelő élelmiszerek köre, optimális mennyisége. Ennek eredményeképpen nem csak súlycsökkenés érhető el, hanem javul az általános egészségünk és jóllétünk.

#8 – Porból lettünk, porrá leszünk – Beszéljünk nyíltan az elmúlásról!

A wellness trendek zárásaként ugyan igen morbid, azonban mégis elengedhetetlen, az élet körforgásának részeként a halál témakörével foglalkozni. Annak ellenére, hogy a világban percenként 100 ember távozik az életből, a halál még mindig ’tabu’ témának számít, elutasítjuk, egyáltalán nem vagy csak nehezen beszélünk róla, és még nehezebben dolgozzuk fel. A haláltól való félelem olyan hatalmas kollektív szorongást okoz, amely rombolóan hat életünkben a jóllétünkre. Modern korunkban két hatalmas iparág erősíti a haláltagadó társadalmat: (1) a Szilícium-völgyben zajló biotechnológiai eljárások fejlesztése, melyek célja az élettartam radikális meghosszabbítása, valamint (2) maga a wellness ipar, az öregedést elutasító, ’maradj fiatal’ üzenetével. Itt az ideje felszabadítani a lelkünket és elfogadni az élet egyetlen tényét: egyszer mindenkinek meg kell halnia! A „pozitív halál” mozgalom az öröklétre szenderüléshez való hozzáállást keretezi át – a fájdalommentes, békés eltávozástól kezdve, a megemlékezésen át, a formális temetések helyett a személyes szertartásokon át, a kulturális gyászszertartások felelevenítéséig – az itt maradók mentális jóllétének érdekében.

A következő globális wellness csúcstalálkozó (Global Wellness Summit) 2020. november 10-13. között kerül megrendezésre, Tel Avivban.

Teljes tanulmány itt érhető el: https://www.globalwellnesssummit.com/2019-global-wellness-trends/

A tanulmány kivonatát készítette: D. Szederkényi Kornélia (IWI)

 

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!