A fizikai aktivitás és a sport hatása a Covid-19 fertőzésre

 A szakértők összefüggést fedeztek fel a fizikai aktivitás és a légúti vírusfertőzés között....

A fizikai aktivitás és a sport hatása a Covid-19 fertőzésre

2019 decemberében közegészségügyi vészhelyzetet váltott ki egy újszerű 2019-es koronavírusnak nevezett béta koronavírus (SARS-CoV-2) kitörése Wuhan városában (Hubei tartomány, Kína), amely világszerte magas fertőzöttséggel járó járvány lett. Több, mint 100 országból egyre több halálesetet jelentettek. A COVID-19 klinikai megnyilvánulása láz, köhögés, nehézlégzés, myalgia (Myalgia : Minden olyan betegség gyűjtőfogalma, amely izomfájdalommal jár. Tulajdonképpen nem diagnózis, nem is betegség, hanem csak tünet.), fejfájás és hasmenés. A fertőzött személyek egy részénél végzetes pulmonális érintettség és több szervi elégtelenség fordult elő. A vírus egy burkolt RNS-koronavírus, amely főleg légzőszervi megbetegedés olyan embereknél, akik szoros kapcsolatban állnak egymással. A fertőzés köhögéssel vagy tüsszögéssel keletkező légzési cseppekkel terjed. Kisebb mértékben szennyezett felületekkel vagy tárgyakkal érintkezve is elkapható. A megelőző stratégiák hatékonyan korlátozhatják a COVID-19 gyorsan terjedő járványait globálisan.

A sport- és testgyógyászat területén a fő kérdés az, hogy a fizikai aktivitás megfelelő-e a légúti vírusos járvány idején vagy sem.

Először beszéljük meg a különböző intenzitású gyakorlatok immunrendszeri válaszokra gyakorolt hatásainak meglévő bizonyítékait. Jelen tanulmányok kimutatták, hogy a mérsékelt intenzitású fizikai aktivitás pozitívan fokozza az immunrendszer vírusos légúti fertőzésekkel szembeni válaszait. Mérsékelt intenzitású fizikai aktivitást követően a neutrofil (bakteriális és gombás fertőzések ellen harcoló fehérvérvérsejtek) és a természetes ölő vagy NK sejtek (vírusok és daganatok ellen harcoló fehérvérsejtek) számának növekedését észlelték, és a nyál IgA (a szervezet kórokozókkal szembeni védekezésében központi szerepet játszó immunglobulinok) koncentrációja megnő. A közepes intenzitású fizikai aktivitás növeli a stresszhormonokat, ami a túlzott gyulladás csökkenéséhez vezet. Ez a vírusfertőzésekkel szembeni immunitás növekedését eredményezi. A felső légúti fertőzések húsz-harminc százalékos csökkenését eredményezik azoknál az egyéneknél, akik mindennapi életükben mérsékelt fizikai aktivitást végeznek. A hosszan tartó nagy intenzitású fizikai aktivitás azonban immunszuppresszióhoz vezet (az az állapot, amikor a szervezet az őt ért fertőzést követően csak csökkentett immunválaszra képes). A szakértők összefüggést fedeztek fel a fizikai aktivitás és a légúti vírusfertőzés között. A közepes intenzitású fizikai aktivitás fokozza az immunrendszert, és csökken a légúti vírusfertőzések kockázata. A nagy intenzitású, hosszú időtartamú fizikai aktivitás azonban a testmozgást követően több órán keresztül gyengíti az immunrendszert, és ebben az időszakban megnő a légutak fertőzésének kockázata.

Következtetésként elmondható, hogy a mérsékelt intenzitású (és nem nagy intenzitású) testmozgás hasznos lehet az egészséges tünetmentes emberek számára, ezért ajánlott. Azonban, amint azt korábban említettem, a magas terjedési kockázat miatt (személyenként vagy szennyezett felületeken) a jó szellőzés mellett magánterületben (például otthon) végzett testmozgás ésszerűbb lehet. A különböző biztonságos, egyszerű és könnyen megvalósítható gyakorlatokat alkalmazó otthoni testedzési program alkalmas a levegőben levő koronavírus elkerülésére és az erőnlét megőrzésére. Ez a program tartalmazhat aerob (pl gyalogló gépen), erősítő, nyújtó és egyensúlyi gyakorlatokat, vagy ezek kombinációját. A maszkhasználat nagy intenzitású mozgások alatt tilos!

<Hasonlóképpen fontos kihívásaink vannak a versenysport-események előtt is. A versenysportok többsége arra kötelezi az atlétát, hogy szoros kapcsolatban álljon csapattársaival, ellenfeleivel, a környezetével (például a medence vize az úszásnál vagy a búvárkodásnál) vagy a felszereléssel (például súlyzók a súlyemelésben vagy az erőemelésben, a gerely, a lövés vagy a diszkosz a terepi sportokban), amelyek veszélyesek lehetnek a COVID-19 nagy fertőzőképessége miatt. Ezenkívül a legszervezettebb versenyeket nagy sportstadionokban rendezik, nagy nézőszámmal, ami növeli a terjedés kockázatát. További aggodalomra adnak okot azok a nemzetközi versenyek, amelyeken a tünetmentes sportolók (főleg a magas prevalenciájú országokból) átterjeszthetik a vírust az ellenfelek, a mérkőzések vezetői és a nézők számára, és kitörést okozhatnak a fogadó országban. Ez felgyorsíthatja a nemzetközi vagy interkontinentális átviteleket. Ezért szigorúan kéthetes elkülönítés a táboroktól és a mérkőzéstől nagyon ajánlott minden olyan sportolónak vagy edzőnek, akinek gyanúja van vagy megállapított COVID-19 betegség.

Ennél fogva ésszerű ezeket a versenyeket lemondani vagy elhalasztani. Ha azonban a törlés ésszerű okok miatt nem lehetséges, a mérkőzéseket nézők nélkül, a védelem és az egészségügyi elvek teljes figyelembevételével kell megszervezni. Ezen megfontolások miatt nagy aggodalomra ad okot a legnagyobb tömeges sportesemények megtartása.

Egy másik fontos kérdés a fizikai aktivitás folytatásával vagy visszatérésével kapcsolatos a felső légúti fertőzés után. Ha a felső légúti fertőzés tünetei a nyakon korlátozottak, beleértve a köhögést, a tüsszentést és a torokfájást, az egyént felkérik, hogy 10 percig kocogjon. Ha az általános állapot és a jelek romlanak, meg kell tiltani a fizikai aktivitástól a teljes gyógyulásig. Ha az egyén állapota a 10 perces kocogást követően nem változott, akkor visszatérhet az alacsony vagy közepes fizikai aktivitáshoz a VO 2 max 80%-a alatt. Ha azonban a tünetek a nyak alatt vannak, beleértve a myalgiát, a lázat és a gyomor-bélrendszeri tüneteket, akkor a fizikai aktivitást a teljes gyógyulásig meg kell tiltani. Tüdőgyulladásban szenvedő betegeknél a fizikai aktivitás visszatérése sokkal lassabb, és 4 hét alatt fokozatosan kell megtörténnie.

Mindazonáltal úgy tűnik, hogy a szabály egészséges, ép immunitású emberekre vonatkozik, és nem biztos, hogy általánosítható az általános lakosság számára. 

Forrás: Asian Journal of Sports Medicine 

Fordította : Polgár Zita

Polgár Zita a Pécsi Egyetem Testnevelés Tudományi és az Egészségtudományi Karán végzett és tanított. Jelenleg IFBB versenyfelkészítő edző és privát edző. Aquagimnasztika oktató, Flexi-bar és Core tréning oktató, valamint az IWI-ben gimnasztika és edzéselmélet oktató.

 

 

 

 

 

 

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!