A személyi edző szerepe az egészség megőrzésében a koronavírus idején

Személyi edző vagy? Még nem nyit a termed, vagy van vendéged, aki továbbra is az online edzést választaná? Domokos Sándor kollégánk összeszedte mikre figyelj!

A koronavírus fertőzés (COVID-19) egy helyzet, amire egy profi edzőnek megoldást kell adni a vendégei számára. A régi módszerek nem működnek, az edzőtermek bezártak, a társadalmi távolságtartás miatt nehéz valóban személyi edzést tartani. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet! Most mutatkozik meg az igazi szakértelem, a vendégekkel szembeni felelősségvállalás.

Mit tudunk tehát tenni? Azzal főzünk, ami van: nem a problémát, hanem a lehetőséget látjuk meg ebben a helyzetben. A kialakult helyzet miatt a legtöbb embernek több lett a szabadideje. Az élet áttevődik az online területre, vásárlás, kapcsolattartás, tanulás, szórakozás itt zajlik. Ezzel együtt is egy idő után monotonná válik a napunk, depresszióssá, motiválatlanná válunk. Hiányzik a napi munka, az edzés, a személyes találkozások. Ebből egy szakértő edző tőkét tud kovácsolni.

Néhány olyan elem, amit felhasználva folyamatosan segítséget tudunk nyújtani a vendégeinknek:

Oktatni, képezni kezdjük a vendégeinket

• Megismertetjük őket azoknak a módszereknek a hátterével, hatásaival, amit a napi edzéseknél használunk. 

• Nem csak annyit mondunk el nekik, hogy miből mennyit és hogyan végezzenek el, hanem bevonjuk őket az edzés tervezés folyamatába.

• A méréseket (testsúly, körméretek, fizikai tesztek) maguknak végezzék el és az adatokat küldjék el az edzőnek. 

• Ezek alapján, közösen megbeszélve adjuk a vendégeknek tanácsokat a változtatásokra. 

• Adjunk nekik egy adott célhoz többféle módszert, eszközt és bízzuk rá, próbálja ki, jelezzen vissza, mi működik és mi nem. 

• Sokkal jobban a magáénak fogja érezni az elvégzett munkát és az elért eredményt is.

Motiválás a közösségi médiával, online eszközökkel

• Használjuk fel azokat a tartalmakat, amik készen rendelkezésre állnak a neten. 

• Segítsünk a vendégünknek az eligazodásban. 

• Rengeteg az információ edzésről, táplálkozásról, egészségfejlesztésről, de sajnos ezek egy része nem megfelelő, sőt kifejezetten káros. 

• Legyen az edző ebben is mentor, irányítsa a vendégeket olyan tartalmak, oldalak felé ahol szakmailag megalapozott ismeretekhez juthat. 

• Hozzon létre Facebook csoportot, ezen keresztül oszthat meg tartalmakat, videókat, edzésterveket a vendégeivel. 

• Ezen a felületen a vendégek egymásnak is tudnak segíteni, megoszthatják egymással a sikereiket. 

• Fontos az edző admin funkciója, ezzel megfelelő keretek között tudja tartani a csoportot.

A vendég otthoni lehetőségeihez illesztett edzések

• Jelen helyzetben az előzetes felmérésnél nem csak a vendéget kell felmérni, hanem a lakás v. ház adottságait. 

• Van-e kert, mekkora szabad hely van a lakásban, milyen eszközei vannak az edzéshez? 

• Ha ez megvan, javasolhatjuk a saját testsúlyos 

• A minimál eszközös (kézi súlyzó, medicinlabda, húzódzkodó állvány, gumikötél stb) 

• A funkcionális eszközös ( TRX, G-Flex, Girja/kettlebell, bosu stb) edzéseket egyaránt

Segítség az egészséges táplálkozásban

A bezártság, a monotonitás, a stressz oldására sokszor a nasizához nyúlunk. Ezt követi a bűntudat, amikor átesünk a ló másik oldalára és nem megfelelő, akár káros, szélsőséges diétákba kezdünk. Itt is segítség a felkészült edző. 

• Napi kapcsolatban van a vendégével, ismeri az aktivitását, a test kompozíció céljait.

• Milyen speciális táplálkozási kritériumai vannak (glutén érzékenység, laktóz intolerancia, inzulin rezisztencia stb.) 

• Tanácsokat ad a táplálkozás mennyiségi és minőségi szempontjaira, kalória és tápanyag bevitelre.

• A folyadék bevitelre is fel kell hívni a figyelmet, az egyhangú otthoni létben nem vesszük észre, hogy lecsökken a vízfogyasztásunk. 

• Adjunk tanácsot a bevásárlásban is, segítsünk a bevásárló lista összeállításában. 

• Legyen a vendég proaktív, hiszen ha nincs a kamrában megfelelő minőségű alapanyag, nem tud megfelelően táplálkozni. 

A szorongás, depresszió megelőzése, csökkentése

Egy személyi edző nem csak a vendége testével, hanem a lelkével is foglalkozik. Ez alap esetben is igaz, de ilyenkor, amikor be vagyunk zárkózva hatványozottan fontossá válik. 

• Az edzésen felül javasoljon a vendégeinek relaxációs, lazító, szellemi frissülést nyújtó módszereket. 

• Ennél újra fontossá válik a vendég egyéni preferenciáin kívül a fizikális, tudásbeli és eszközbeli lehetőségeinek felmérése, ismerete. 

• Javasoljunk neki ez alapján olyan megoldást, ami testre szabottan biztosítja neki a mentális egészség fenntartását. 

• Ez lehet a zenehallgatás, olvasás, jóga, nyújtás különböző formái vagy akár a játék. 

Tehát egy jól felkészült személyi edző komoly segítséget tud nyújtani vendégeinek a koronavírus idején is! 

Ehhez viszont nekünk edzőknek is fel kell nőni. Folyamatosan képezzük magunkat, tudásunkat horizontális és vertikálisan is erősítsük. Ismerjünk meg minél több módszert és az edzéshez kapcsolódó határterületet. 

Figyeljünk magunkra is, hiszen csak akkor leszünk hitelesek, ha nemcsak beszélünk az egészségről!

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!