Koronavírus-járvány vs. Fitneszipar: itt az idő a digitalizációra!

Ahogy általánossá válnak a koronavírussal kapcsolatos aggodalmak, egyre gyakrabban olvashatunk a járvány és a frissen meghozott óvintézkedések gazdasági hatásairól. Jelen állás szerint a személyes szolgáltatásokat nyújtó iparágak, így elsősorban a turizmus és a vendéglátás lesznek az első körös vesztesek, azonban a megelőző intézkedések könnyedén elérhetik a fitneszipart is. Míg a kormányzatok a maguk eszközeivel igyekeznek tenni a vírus továbbterjedése ellen, egyre több szó esik a felelős állampolgári viselkedés fontosságáról is.

 

Az osztrák műszaki egyetem kutatói megállapították, hogy amennyiben a lakosság betartja azt az ajánlást, amely a szociális találkozások, a privát és hivatalos rendezvények számát csökkenteni javasolja, ez 25%-os csökkentésnél a csúcsmegbetegedések számának 40%-os visszaesésével jár. 50%-os csökkentésnél a megbetegedések csúcsszáma 20%-ra redukálódik, amit egy jól működő egészségügy kezelni tud.

A fitnesziparon belül legnehezebb helyzetben a fitnesz központok vannak, hiszen bármikor elrendelhetik bezárásukat, ahogy az Olaszországban meg is történt. Bár a nagyobb hazai termek weboldalain megjelentek ilyen-olyan tájékoztatók a higiéniai óvintézkedésekről, illetve a megváltott bérletek lejáratának meghosszabbításáról egy esetleges bezárás esetén, e cikk írásának napján (március 12.) is volt még olyan terem, amely „Édes bűnbeesés” néven hirdetett meg textilmentes szaunaestet a következő időszakra.

 

A személyi edzők munkájuk jellegéből fakadóan kerülhetnek nehéz helyzetbe, hiszen további kormányzati intézkedések nélkül is várható, hogy vendégeik egy része inkább kerülni fogja az edzőtermeket, illetve nekik is érdemes elgondolkodniuk azon, hogy meddig éri meg saját magukat is kitenniük a fokozott fertőzésveszélynek. A helyzet sokak számára megterhelő, mind emberileg, mind anyagilag, azonban ha már így alakult, érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy miként fordíthatjuk saját hasznunkra (vagy legalább élhetjük túl üzletileg) az elkövetkezendő nehéz időszakot. Egy friss felmérés szerint az aktuális vírusválság nyertesei a házhozszállítást és digitális szolgáltatásokat kínáló cégek lesznek. Februárban csak a Netflix előfizetőinek száma 12.4%-kal ugrott meg.

 

Az IWI klientúramenedzsment oktatásain régóta hangsúlyozom, hogy a hétköznapjainkat egyre inkább meghatározó és behálózó digitalizációnak köszönhetően a hagyományos, kontakt alkalmakra épülő edzések csupán egy fajta lehetőséget kínálnak a vendégek magas szintű kiszolgálására. Egy 2015-ös angliai felmérés szerint a fitnesztermek fiatalabb korosztályokhoz tartozó látogatóinak 70%-a gondolta úgy, hogy számára hasznos minden, a fitnesszel kapcsolatos információt egy készüléken tárolni. 72%-uk pedig tértől és időtől függetlenül minden, a fitnesszel kapcsolatos adatát mérni kívánta. Egy évvel később az angliai klubok látogatóinak több mint fele vélte úgy, hogy 10 éven belül TV-n és számítógépen keresztül áll majd kapcsolatban személyi edzőjével.

 

Lehet, hogy itt az idő?

 

Ami biztos, hogy a technológia rendelkezésre áll. Gazdasági szempontból kijelenthetjük, hogy a személyi edzést megfizetni képes és hajlandó vendégek szinte mindegyikének van okostelefonja, minden bizonnyal rendelkeznek otthoni vagy mobil internet-hozzáféréssel, és közülük sokaknak van valamilyen, adatrögzítésre képes eszköze, mint pl. okosóra vagy karkötő. Ahogy a járvány újszerű gondolkodást és viselkedést vár el a lakosságtól, úgy edzőként is itt a lehetőség (sőt, helyenként a kényszer is), hogy kilépjünk megszokott működési kereteink közül.

 

Legyünk ott a vendég mellett a nehéz időszakokban is, támogassuk őt abban, hogy a velünk való személyes találkozás nélkül is fitt maradhasson! Mutassuk meg a vendégnek, hogy ő számunkra akkor is érték, ha nem találkozunk a teremben. Ne feledjük, a járvány előbb-utóbb véget ér, a vendég pedig döntést fog hozni a közös munka folytatásáról.

Egyre többen vonulnak önkéntes vagy elrendelt száműzetésbe. Segítsük a vendéget abban, hogy ne veszítse el, amit szorgos munkával velünk és nálunk felépített. Fontos dolog felhívni ismerőseink figyelmét a rendszeres kézmosásra, de ezzel már személyi edzői útmutatás nélkül is tisztában lehetnek. Ennél egy picit többet is adhatunk nekik.

Kerüljük a mindenféle csodaszerek ajánlásait! Már csak azért is, mert magunk sem lehetünk biztosak ezek valódi hatásosságában, felelősséget pedig végképp nem vállalhatunk értük.

Az ingyenes lehetőségek között kiemelt helyen szerepel a kreatív, motiváló, adott esetben szórakoztató home fitness videók készítése, amelyekhez Góg Anikó BISA sorozata etalonként szolgálhat.

Használjuk ki a vendég által viselt eszközökben rejlő lehetőséget. Csökkenő megtartott edzésszám mellett valószínűleg lesz időnk megismerkedni a különféle platformokkal és appokkal, így akár karantén esetén is nyomon tudjuk követni vendégeink aktivitását, edzéstervet készíthetünk nekik és leellenőrizhetjük annak végrehajtását.

Itt az idő kipróbálni a virtuális edzéseket. Skype, Facebook videó chat... sokféle lehetőség adott, hogy jelen maradjunk a vendég életében.

Tegyük az elkövetkező időszakot annyira elviselhetővé és izgalmassá, hogy a vendég "lázasan" várja a következő személyes találkozót.

 

 

És mit tesz az IWI ilyen helyzetben? Mi már rég felkészültünk. Eredetileg nem a vírusra, hanem a digitalizációra.

 

Az elméleti óráinkkal bármikor át tudunk állni webinar formátumra a jól ismert e-learning felületünkön keresztül, a rendszer beizzítva készen áll. Másrészt hallgatóinkak évek óta rendelkezésre áll a Muscle & Motion anatómiai oktatószoftver, valamint az IWIGym klientúramenedzsment program, amely a huszonötmilliós ügyfélkörrel rendelkező Virtuagym IWI-re adaptált verziója. Fitnesz termek és személyi edzők világszerte használják. Ha még nem ismerkedtél meg vele, most tényleg itt az idő.

 

 

 

 

 

Csillag Zoltán

az IWI személyi edző képzés Klientúramenedzsment tantárgy oktatója

 

Felhasznált irodalom:

https://www.theguardian.com/business/2020/mar/10/delivery-and-digital-services-thrive-on-coronavirus-outbreak

Health Club Management Handbook 2016, 2017, The Leisure Media Co. Ltd.

  

 

 

 

 

 

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!