Hat jó tanács szenior trénereknek!

A közösségépítés talán a legfontosabb eleme a sikeres szenior edzéseknek. Időskorú vendégeink szeretik, ha élménydús időt tölthetnek el a teremben . Edzőként, ahhoz hogy ezeknek az elvárásoknak eleget tegyünk, alaposan fel kell készülnünk az órákra. Akár okleveles szenior tréner, vagy egy lelkes személyi edző vagy, összegyűjtöttünk neked hat tippet, hogy hogyan segíts időskorú ügyfeleidnek, hogy egészségesek és fittek maradjanak. 

 

1. Válaszd ki a megfelelő zenét!

A zene tervezésénél gondolj a vendégekre és válogass változatos zenéket. Nyugodtan dobd fel az órát népszerű slágerekkel is. Fontos, hogy gyakorlatokhoz megfelelő tempójú zenét válassz, ebben nagy segítség lehet a Power Music vagy a Yes! Go mobil alkalmazás. A zene összeválogatása mellet a hangerő szabályozásra is légy figyelemmel. A zene akkor megfelelő erősségű, hogyha hallható, de nem túl hangos, ahhoz hogy kristálytisztán halljanak téged is a vendégek. Az Egyesült Államok Testnevelési Tanácsa által ajánlott maximális hangerő 85 decibel, ami körülbelül olyan hangos, mint kocsiban ülve hallgatni a belváros zaját.

Jó tanács: Idős vendégeimmel az a szokásunk, hogy a szájukra mutatnak, ha túl halk vagyok, vagy ha esetleg kiabálok, és a fülükre ha a zenével van a gond. A hüvelykujjukkal jelzik, ha túl hangos, esetleg ha túl halk a zene, vagy éppenséggel én.

2. Változatos nehézségű feladatokkal várd a vendégeket!

Ahogy minden csoportos foglalkozáson, a szenior edzéseken is különböző adottságú és tapasztalattal rendelkező vendégekkel vagy körülvéve. Egyszer volt egy kliensem (korábban maga is instruktor volt), aki azt mondta nekem, hogy igazából egy szenior edzésen ők, mint vendégek, csak arra vágynak, hogy az edzők, ne úgy bánjanak velük, mint akik tolószékhez vannak láncolva, de legyenek tisztában azzal, hogy nem úgy mozognak már, mint a húsz évesek. Ahhoz, hogy óráid élvezetesek legyenek, változatos nehézségű gyakorlatokkal várd vendégeket, így minden kliensed sikerélménnyel távozik majd az óráról.

3. Ne csak testileg, szellemileg is mozgassuk át őket!

Amikor nagyobb kihívásoknak akarjuk kitenni vendégeidet, mi edzők általában egy magas intenzitású intervall tréninget, vagy egy mindent bele levezetést vetünk be. Az időskorúakat nem csak testileg, de szellemileg is meg kell mozgatni. Például, próbáld ki, mit szólnak, ha megkéred őket, hogy jobb térdemeléssel és a bal karlendítésekkel sétáljanak át a termen, miközben csak merőlegesen a szemben lévő falat nézhetik. Az egyensúlyérzék megóvása és javítása, ahogy idősödünk egyre fontosabbá válik. Egyensúlyfejlesztő gyakorlatokkal sokat segíthetsz időskorú vendégeidnek (Salzman, 2010). Ehhez bevezethetsz csoportos óráidra egy-két tánclépést is. Különböző koreográfiák elsajátítása megmozgatja az agyat, és segíthet a demencia megelőzésében (Burzynska és tsai., 2016). Szellemi fittségünk ugyanolyan fontos, mint a fizikai. Ezt mindenképpen szem előtt kell tartanunk. Fontos , hogy segítsük időskorú vendégeinket egészségesnek és teljes értékűnek maradni.

4.  "Vigyázz a szádra!"

Nemtől, kortól függetlenül rengeteg ember fordul meg egy edzőteremben nap mint nap. Legyél mindig tisztelettudó és udvarias. Nem csak megszólításnál, de utasításoknál is figyelj a megfelelő nyelvezetre. Utasításaid legyenek érthetőek és lényegre törőek. Várd meg még mindenki készen áll a következő feladatra. Mielőtt utasítanád őket, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket: Mi a feladat?; Mikor hajtsák végre?; Hogyan hajtsák végre?; Melyik izomcsoport fogja érzékelni ezt a gyakorlatot?

5.  Törekedj egy jó közösség létrehozására!

Az egészséges életmód megőrzéséhez idős korban is fontos, hogy jó társaságban legyünk (Seeman és tsai., 2001). Kérdezd meg a vendégeidet miért járnak az óráidra és valószínű sokan mondják majd, hogy a csapat miatt. Számos vendéged számára talán az edzés az egyetlen pontja a a napnak, ahol másokkal találkozik, ezért fontos, hogy ezt jó élményként éljék meg. Tanuld meg vendégeid nevét, kérdezd meg őket mit csináltak aznap és milyen terveik vannak. A vendégek egy része az edzéseken kívül is tarja egymással a kapcsolatot. Én például egy nagy létszámú öregek otthonában dolgozom, ahol a kliensek mind máshonnan jönnek. Ők a csoportos óráimon ismerkedtek meg és azóta számos más programot csinálnak együtt. Valami újjal előállni, mindig nyerő ötlet egy csoportos órán. Szenior edzéseken, pedig pláne sokat jelenthet.

6. Alkalmazz funkcionális gyakorlatokat is!

Amikor időskorúakkal dolgozunk, kifejezetten fontos, hogy olyan gyakorlatokat is végeztessünk velük, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy helytálljanak a hétköznapokban. Gyakori, ám annál nehézkesebb feladat lehet számukra például valamiért magasra nyújtózkodni, vagy lehajolni bekötni a cipőjüket. Edzőként szem előtt kell tartanod, hogy a vendégeid legfőképpen azért járnak az óráidra, hogy problémamentesek legyenek a hétköznapjaik. Óráidba iktass be guggolásokat, fekvőtámaszokat, favágó mozdulatokat, vagy térdemelő gyakorlatokat is.

Egy általános egy órás csoportos edzés, például ezekből a részekből állhat:

  • Bemelegítés és két-két egyszerű kardió gyakorlat (35 perc)
  • Erő és állóképesség fejlesztő gyakorlatok, könnyű súlyokkal (12-15 perc)
  • Funkcionális jóga, vagy Barre edzés elveken alapuló gyakorlatok és levezetés (12-15 perc)

Szerző: Steven A. Trotter

Az eredeti cikk ide kattintva található.

Fordította: Bódi Zsuzsanna (IWI)

 

 

 

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI közel 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!