TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSOD!

Fitness Trend Magazin

Szálkásan izomtömeg növelés alatt is

Szálkásan izomtömeg növelés alatt is

Testépítők körében gyakran azt a módszert láthatjuk, hogy az izomtömegnövelés során jelentős zsírfelesleget is felhalmoznak a sportolók, amit aztán a szálkásítás időszakában “lepucolnak” magukról. Ez vajon mennyire jó és egészséges módszer? Nem lehet valahogy kiküszöbölni azt, hogy az izomtömeg növekedés érdekében felesleget is felhalmozzunk?

A válasz az, hogy lehet izomtömeget növelni testzsírszázalék jelentős növekedése nélkül is, a testépítők általában azért választják ezt a módszert, mert gyorsabb és kevesebb figyelmet igényel az, hogy csak viszik be a kalóriát. Az egészség számukra nem elsődleges szempont, sokkal inkább a határidőre felmutatott forma. Ezt a konditerembe járó srácok szeretik lekoppintani és úgy állnak az izomtömegnövelés kérdéshez, hogy ezek szerint azt és annyit eszel, amit akarsz, nem számít, csak hízz és majd “lediétázod”.  Azonban az egészség megőrzése és a formánk fenntartása céljából érdemes ezt a módszert felülbírálni és másképp megközelíteni az izomtömegnövelés folyamatát. A kutatások is azt erősítették meg, hogy alacsonyabb testzsírszázalék mellett jobb a fehérje szintézis, vagyis könnyebben építesz izmot és minél nagyobb a testzsírszázalékod, annál kevésbé vagy anabolikus vagyis izomépítő állapotban.

Nézzünk három egyszerű lehetőséget, amivel a testzsírod alacsonyan tartható az izomtömegnövelés folyamatában.

1. Végezz teljestest edzéseket!

A legtöbb izomtömeg növelő edzésterv a tradicionális bontott szisztémát követi, tehát egy-két izomcsoport naponta és egy-két alkalommal egy héten minden izomcsoport. Inkább egyszer, mert nagy súllyal dolgozunk és regenerálódni kell. Azonban a legtöbb izomcsoportnak heti egy edzés kevés, de többször meg nem jut rá idő. Ezért is érdemes teljestest edzéseket beiktatni. A legnagyobb előnye, hogy minden izomcsoport többször kap terhelést, ami olyan hatással lesz az anyagcsere folyamataidra, ami lehetővé teszi a fehérje szintézist és izomtömeg növelést a testzsír alacsony szinten tartását. Annak, aki hozzá van szokva a testépítő, nagy súlyos edzésekhez, mindig beleborzong, ha saját testsúlyos edzésekről kezd neki valaki hadoválni. Az igazság az, hogy amíg nem próbáltad ki, kár róla véleményt formálnod. Aki eddig kipróbálta, ha nem is tért át erre, az edzéseibe beiktatta ezeket, mert meglepődve tapasztalta a hatékonyságukat és eredményességüket.

2. Ciklizáld a szénhidrát beviteledet

A szénhidrátok üzemanyagok, energiát adnak, feltöltenek, tartalékot biztosítanak. És a felesleg a zsírraktárakban végzi. Épp ezért nem jó a “mindent és bármit megeszünk” megközelítés. Érdemes az edzéseknek megfelelően emelt és csökkentett szénhidrátos napokat beiktatni. Az edzésekhez több szénhidrát kell, ott fogyassz többet, hogy legyen energiád. Edzés nélküli napokon viszont minimalizáld a szénhidrát bevitelt.

3. Fogyassz elég fehérjét

A harmadik tanács, hogy emeld a fehérje beviteledet. Általában a sportolók nem fordítanak elég figyelmet arra, hogy mennyi fehérjét esznek, hiába tudják pontosan, hogy többet kéne. Egy-két alkalommal célszerű ezt kiszámolni, hogy lásd, mennyi húst, tejterméket, táplálék-kiegészítőt kell fogyasztani ahhoz, hogy meglegyen a szükséges mennyiség. Ez pedig kb. 1,5-2g/ttkg, tehát ha 80 kg a testtömeged, akkor olyan 120-160g között kellene fogyasztanod. Ez csak csirkemellből napi szinten 600g lenne. Szerencsére elég kevesebb is, ha más forrásokat is fogyasztasz. Arra is figyelj, hogy fehérje turmixból max. 0,5g/ttkg-t fedezz tehát ha 80 kg-s vagy, akkor max. 40g fehérjét vigyél be (ez kb. 2 adag) turmixból. Sokkal fontosabb a szilárd ételből bevitt fehérje, a folyékony formát az emésztőrendszer egy idő után lehet, hogy nem preferálja és problémát okozhat!

N-H. Dóra cikke

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps