TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

A súlyzózás és az aerob edzés ugyanannyi kalóriát éget el

A súlyzózás és az aerob edzés ugyanannyi kalóriát éget el

A súlyzózás és az aerob edzés ugyanannyi kalóriát éget el. A legtöbb súlycsökkentéssel foglalkozó szakember nem tartja a súlyzós edzést jó kalória égető tevékenységnek. Emiatt a fogyni vágyókat gyaloglásra, futásra, vagy kerékpározásra buzdítják.

A súlyzózás megfelelő és biztonságos edzésforma a túlsúlyos, fogyni vágyó emberek számára is, és még az elégetett kalóriák tekintetében sem marad le az aerob edzés mögött.

Publikálva: Med. Sci. Sports Exerc., 34: 1793-1800, 2002. Kutatók: University of Colorado, Denver.

Egy másik tanulmány a súlyzós és aerob edzés test összetételre gyakorolt hatásáról:

A súlyzós edzés - aerobik kettősséget vizsgáló legutóbbi tanulmány a Journal of Strength and Conditioning Research című folyóirat egyik számában jelent meg. A cikk írói nemcsak a párhuzamos erő és aerob edzés hatásait vizsgálták, de azt is, hogy ez a párhuzamos két típusú edzés hogyan befolyásolja a nőket, s hogyan a férfiakat is. A vizsgált alanyok egyik csoportja hat férfiból és öt nőből állt, akik 16 héten át kizárólag erőfejlesztő edzéseket végeztek, míg a másik csoport 14 férfija és 8 nője aerob típusú ellenállást fejlesztő edzéseket is végeztek - evezőgéppel, minden másnap. Így a kombinációs csoport hetente hat, míg a csak súlyzós csoport heti három alkalommal edzett.

Mindkét csoportot négyhetente teszteltek. Találtak bizonyos különbségeket. Mindkét csoport ereje növekedett, de a kombinált edzést végző nők csoportjának alsó teste ereje csökkent a csak súlyzós edzést végző nők csoportjához képest. Ezzel szemben a két csoport férfiai között nem volt különbség. Hormonális szempontból a kombinált edzést végző férfiak vizeletéből nyolc hát után megnövekedett kortizol mennyiséget lehetett kimutatni, amit a kísérelt ideje alatt nem változott. A csak súlyzóval edző férfiak kortizol szintje is megnövekedett a kísérlet elején, de a 16. hétre ez a szint visszaállt normálisra. A csak súlyzóval edző nők kortizol szintje ugyan lecsökkent a 8. hétre, de ezután mindkét csoportnál emelkedett ez a szint, és magasan is maradt. A két csoport egyik tagja sem mutatott jelentős szérum tesztoszteron változást. A tanulmány rámutat egy fontos tényre: úgy tűnik, hogy a nők érzékenyebbek a kortizolra, mint a férfiak, márpedig a két edzéstípus kombinálásával, még akkor is, ha ezeket különböző napokon végzik, sajnos a kritikus szint fölé emelik a kortizol szintjüket. Ez már csak azért is problematikus, mert a nőknek kevesebb tesztoszteron áll a rendelkezésére, mint a férfiaknak, és így a kombinált aerob és erőfejlesztő edzés által előidézett magas kortizol szint katabolikus állapotot idézhet elő a nők izomzatában. Azok a nők, akik órákat aerobikoznak minimális súlyzós edzés mellett, úgymond "testet formálva", maguk ellen dolgoznak.

Mivel a súlyzós edzés a leghatásosabb módja a tiszta izomtömeg megőrzésének, és mivel a tiszta izomtömeg az, ami meghatározza az anyagcsere mértékét, így azok a nők, akik meg akarják változtatni testük összetételének arányait, inkább válasszák a súlyzós edzést, mint az aerobik gyakorlatokat!

A férfiak esetében a két gyakorlattípus kombinációja nem okozhat hátrányokat egyik gyakorlattípus hatását illetően sem. Ezért ezt a kijelentést nem árt azzal kiegészíteni, hogy ha valaki nem eszik elég fehérjét, vagy szénhidrátot, vagy ha túledzi magát, akár súlyzókkal akár aerob edzéssel, akkor okvetlenül bekövetkezik a katabolizmus, és izmot fog veszíteni. Az, hogy pontosan mennyi erő és mennyi aerob edzés az ideális, személyenként változik. A mértékek meghatározásának legjobb módja a próbálgatás és hatásvizsgálat, valamint a jól behatárolt célok.

A cikket Polgár Zita írta több tudományos kutatás eredményeit alapul véve. Zita a Pécsi Testnevelés tudományi és az Egészségtudományi karán végzett, és tanított. Jelenleg IFBB versenyfelkészítő edző és privát edző. Aquagimnasztika oktató, Flexi-bar és Core tréning oktató, valamint az IWI-n gimnasztika és edzéselmélet oktató.

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps