TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Inzulinrezisztencia - 2. rész

Inzulinrezisztencia - 2. rész

Cikkünk első felében az alapvető tüneteket és fogalmakat tisztáztuk. Ebben a részben a betegség kialakulásának lépésit szedtük össze, amik ismeretében -az orvosi terápia betartása mellett - a folyamat visszafordítható, vagy szinten tartható lesz, egyben jobb életminőséget biztosítva a betegnek.

Visszafordítható az inzulinrezisztencia?

Bizonyos esetben, meghatározott feltételek betartásával az inzulinrezisztencia visszafordítható. A hatékony módszerek az alábbiak:

  • Alacsony szénhidráttartalmú és ketogén diéták
  • Nagyon alacsony kalóriatartalmú diéták
  • Fogyást elősegítő beavatkozások (pl. gyomorgyűrű)
  • Edzés és egészséges étrend kombinációja

Ezek a módszerek mind arra irányulnak, hogy a szervezet kevesebb inzulint állítson elő és csökkenjen az egyének testtömege.

A diabétesz visszafordítása egy hosszútávú folyamat. A 2-es típusú diabéteszesek gyógyszerek nélkül is képesek lehetnek visszafordítani a folyamatot. Elsősorban a fogyás az, ami előnyös feltétele a visszafordításnak. Idővel és elhatározással, valamint a feltételek következetes és pontos betartásával a folyamat hatékony lehet.

Hogyan alakul ki a cukorbetegség?

A tipikus, elhízás miatt kialakuló 2-es típusú diabétesz általában az alábbi folyamatok során alakul ki:

  • Finomított szénhidrátokban gazdag magas kalóriatartalmú étrend
  • Megnövekvő inzulinszint a magas vércukorszint kompenzálása érdekében
  • Has körüli elhízás
  • A folyamatosan magas inzulinszint hatására a sejtek rezisztenssé válnak az inzulinra és ez hízáshoz vezet
  • Az inzulinrezisztencia magas vércukorszinthez vezet, főleg étkezések után
  • A hasnyálmirigy több inzulint termel, hogy ellensúlyozza a vércukorszintet, ami letargiához és magas inzulinszinthez valamint éhséghez vezet
  • Az éhség túlevéshez és letargiához vezet, ami még kevesebb aktivitást eredményez
  • A túlevés, kevesebb aktivitás és a magas inzulinszint további hízást okoz és erősíti az inzulinrezisztenciát
  • A hasnyálmirigy a folyamatos inzulintermeléstől kifárad, az inzulintermelés csökken, a vérben nő a vércukorszintje és egyre látványosabb tünetek következnek, mint a szomjúság, folyamatos vizelési inger, nehezebb sebgyógyulás, látásromlás stb.

A folyamat az életmód gyökeres megváltoztatásával megállítható, visszafordítható. Ehhez szükséges a megfelelő étrend bevezetése és a mindennapos sportolás. A WHO szerint az egészség fenntartásához naponta fél óra mérsékelt intenzitású aerob jellegű mozgás szükséges. Az étrendben csökkenteni kell a szénhidrát mennyiségét, az egyszerű szénhidrátokat pedig célszerű teljesen kiiktatni, így tehát a fehér lisztes, cukros ételeket. Növelni szükséges a rostfogyasztást, a fehérje fogyasztást és összetett szénhidrátokra kell cserélni az egyszerűeket. Figyeljünk oda az esszenciális zsírok fogyasztására és a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztására is.

A cikket N-H Dóra írta.

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps