TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

A diétázás alapjai: a zsírok

A diétázás alapjai: a zsírok

A zsírok szervezetünkben a szénhidrátok után másodlagos energiaforrásként vannak jelen, illetve szerepük van egyéb fontos életfolyamatokban is. Többek között bizonyos hormonok, a sejtjeinket körül vevő burok, a sejtmembrán alkotói alkotóelemei. Éppen ezért a megfelelő típusú zsírok fogyasztása még egy szigorú diétában is kihagyhatatlan.

Rossz hírükkel ellentétben bizonyos típusú zsírok nem csak hogy nem egészség károsítóak, hanem egyenesen szükségesek szervezetünk egészséges működéséhez. A zsírok tehát "ölhetnek", de gyógyíthatnak is. Azt, hogy az elfogyasztott zsírforrás mely csoportba fog tartozni, a zsírforrásokat felépítő zsírsavak típusától függ.

A táplálékkal elfogyasztott zsiradékokat zsírsavak alkotják, melyek kapcsolódási szerkezetük által lehetnek: telített, egyszeresen illetve többszörösen telítetlen zsírsavak.

Telített zsírsavakat általában állati eredetű zsiradékok tartalmaznak, és általánosan elmondható róluk, hogy jelentősen károsítják a szív- keringési rendszert. Ezek felelősek a magas koleszterinszintért, a túlsúlyért, érelzáródásért. Rejtett formában előfordulnak pl. a húskészítményekben, de a kemény sajtokban is. Jellemzőjük, hogy szobahőmérsékleten is szilárd halmazállapotúak. A táplálékkal bevitt és fel nem használt szénhidrátok is zsír formájában (trigliceridek) tárolódnak a szervezetben. Ezért, ha a zsírokról beszélünk nem feledkezhetünk meg az egyszerű szénhidrátokról sem, melyeket túlzott mértékű fogyasztás esetén a szervezetünk zsírrá alakítva eltárolja.

A többszörösen telítetlen zsírsavakat esszenciális zsírsavaknak nevezzük, mert szervezetünk azokat előállítani nem képes, mégis nélkülözhetetlenek annak megfelelő működéséhez. Az esszenciális zsírsavak fontos szerepet töltenek be az immunrendszer megfelelő működésében, gyulladáscsökkentésben, a vérnyomás szabályozásában, illetve olyan fontos vegyületcsoport előanyagaként, mint a prosztaglandinok. A telítetlen zsírok segítenek leoldani az érfalakról a lerakódást, csökkentik a koleszterin-szintet, vagyis általában ellentétesen működnek a telített zsírok egészségkárosító hatásaival szemben.

Telítetlen zsírsavakat leginkább a növényi olajak például az olíva-, lenmag-, repceolaj, illetve az olajos magvak: dió, mogyoró és a halak tartalmaznak. Jellemzőjük a szobahőmérsékleten folyékony halmazállapot.

Míg a telített/telítetlen zsírsavak aránya már régóta ismert problémákat okoz, azt csak néhány éve tudjuk bizonyosan, hogy különös jelentősége van a telítetlen zsírsavakon belül az omega-3/omega-6 aránynak. Az ideális az 1:3-1:5 volna, ezzel szemben a civilizált világban szokásos, rosszul összeállított étrend 1:10-1:30 arányban tartalmazza ezt a két fajta zsírsavat.

Ahhoz tehát, hogy szervezetünk egészséges működését fenntartsuk:

  • kerülnünk, minimalizálnunk kell az egyszerű szénhidrátok, a cukrok, a telített, állati zsírok fogyasztását.
  • napi rendszerességgel kell fogyasztanunk esszenciális zsírokat (olívaolaj, lenmag olaj, hal olaj, dió, mogyoró).
  • rendszeres testmozgással törekednünk kell a zsírraktáraink csökkentésére.

Folyt. köv.

Írta: Bacskay Péter

 

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps