TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Mi a fascia? Mire való? Milyen problémái lehetnek? - 1. rész

Mi a fascia? Mire való? Milyen problémái lehetnek? - 1. rész

Hogyan tartsd az izmokat borító kötőszövetet egészséges állapotban a fájdalommentes mozgásért?

Elgondolkodtál azon már, hogy miért van az, hogy valaki könnyedén lehajol és megérinti a lábujját, míg mások éppen csak a térdükig érnek el? Vagy hogy mondjuk a szervek miért nem ugrálnak, amikor épp ugrókötelezel? Vagy hogy az izmok hogyan kapcsolódnak a csontjaidhoz? Vagy miért van narancsbőröd?

A válasz pedig a fascia, vagyis kötőszöveti réteg. 

Mostanában egyre többet hallunk róla, de vajon eddig hol bujkált? Tulajdonképpen a kutatók is vizsgálják még a fasciában rejlő titkokat és lehetőségeket, ám amióta felfedezték, hogy milyen fontos szereplője a létezésnek, azóta egyre többet tudunk róla. Korábban vizsgálatok során egyszerűen levágták és kidobták ezt a réteget mert feleslegesnek gondolták, holott a megfelelő mozgásban pl. alapvető szerepe van. 

Beborítja a testedet kívül-belül, az izmokat, a szerveket, összeköt és szétválaszt, segíti a mozgást, táplálja szöveteket, reagál minden ingerre, így véd, segít, vagy éppen gátol, de mindenképpen jelzi ha baj van és érzékelheted, ha minden rendben. A negatívuma az, hogy képalkotóval nem lehet az állapotát felmérni, csak manuálterapeuta vagy gyógytornász szakember adhat biztos diagnózist, ugyanakkor manapság a személyi edző képzésen, a stretching képzésen, a funkcionális edzés képzésen és a sportrehabilitációs képzésen is sok szó esik róla. 

Mivel mindent összeköt, így végül a szervezetedben minden rész minden résszel kapcsolatban áll, mint egyfajta kezeslábas,  minden információ közvetítődik a fascia útvonalain. Ezért lehetséges az, hogy ha valahol probléma van a szervezetedben, az valahol egészen máshol okoz panaszt. Pl.: triggerpont és izomfájdalom eltérő helyen vannak. 

Miért jó a fasciával foglalkozni és helyrehozni az állapotát? Mert:

  • Javul a sportteljesítmény;
  • Javul a keringés, az ízületek, izmok, inak állapota;
  • Javul a testtartás, így a szimmetria, izomegyensúly, könnyedebbé válik a mozgás, a légzés, ami hat az anyagcserére, az emésztésre is;
  • Lazább, szabadabb a mozgás;
  • Csökken, esetleg eltűnik az évek óta érzett napi szintű fájdalom pl derékfájás;
  • Csökken a sérülésveszély;
  • Csökken a narancsbőr;
  • Jobb a szervezet regenerációja.

Amikor a fasciával baj van, akkor jönnek a panaszok. 

A nem egészséges fascia letapad, kiszárad, megrövidül, különböző torzulások jöhetnek létre benne. Ennek pedig a legfőbb oka az ülő életmód, mozgásszegény élet, dehidratáltság, túledzés, sérülés, egészségtelen táplálkozás, rossz alvás, stressz stb. Mi az, amit megtapasztalsz? Fáj a derekad, a hátad, nyakad, fáj a fejed, fáradékony vagy, kimerült vagy, könnyen lesérülsz, megbetegszel, aszimmetrikussá válsz, itt-ott fájdalom jelentkezik hétköznapi mozdulatok közben. 

 

A cikket írta: Nagy Dóra személyi edző, táplálkozási tanácsadó, a BioTechUSA szakértője, projekt szakmai vezetője. 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps