TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Fogadalmak, programok, életmódváltás

Fogadalmak, programok, életmódváltás

Azt mondják az ajánlások, hogy ne program szerűen gondoljunk az egészségesebb életet megcélzó változtatásokra, hanem életmódváltásként.

Szerintem ez ugyanolyan csapda, mint a kúra alapú megoldások. Túlnyomó többségben vagyunk azok, akik sokkal stresszesebbek lesznek egy megtervezett étrendtől például, ugyanis zsigerileg érezzük, hogy nem leszünk képesek tartani azt, mivel életidegen. Ez a keletkezett frusztráció pedig extra kajáláshoz/extra koplaláshoz/extra lustasághoz/túledzettséghez vezet, mivel teljesen tudattalanul szuper kompenzálásba kezdünk.

A bűntudat a 10-es ponton jár a 10-es skálán és a tény, hogy nem tudtuk teljesíteni a tervet még visszacsatolást is ad arra vonatkozóan, hogy gyengék és bénák vagyunk, olyasvalakik, akik nem képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

Kijönni az elvárások örvényéből

Érdemes olykor sokkal távolabbról rátekinteni arra, hogy mit is jelent számunkra az életmódváltás és, hogy miért látjuk azt szükségesnek az életünkben? 

Szintén jó tisztázni, hogy az életmódváltás nem csupán annyi, hogy áttérünk egy másik értendre. Életmódot váltani ennél sokkal nagyobb volumenű történések komplex sokaságát jelenti. Ha valaki mondjuk anyává válik, az valódi életmódváltás, ahogy, ha egyik kultúrából a másikba költözünk, az érzelmileg, mentálisan is váltást és változtatást jelent, tehát kimeríti az életmódváltás fogalmát.

Egészségesebb szokások bevezetése azonban csak egy picike szegmense az ember életének, s ha ehhez nem társul a megfelelő érzelmi és kognitív változás,- azaz nem ment a szándék és a motiváció elég mélyre- akkor ezek a szokások átmenetiek lesznek. Külső és belső életünk összhangba fésülése tehát fontos már a kezdeteknél is. Meg kell tudnunk határozni, hogy milyen elvárásoknak vagyunk kitéve kívülről, mások felől, illetve, hogy mekkora a mi saját belső késztetésünk százaléka a képletben.

Út az egészség felé

Tanácsadók, szakemberek, guruk egyaránt hajlamosak csupán racionális síkon értelmezni az egészséget. Márpedig a holisztikus egészség egészen távoli spektrumokat is felölel. Az ember és a bolygóval való kapcsolata például egészen ritkán merülne fel bennünk, ha életmódváltásról van szó. Holott, a létezésünk egy kiterjedtebb valóságban való elhelyezése kulcskérdésekre adhat választ saját magunkkal kapcsolatban.

Az az alapvető meghatározás, hogy ’Ki vagyok én?' elvezethet majd ahhoz a személyhez, aki nem sémákra és automatizmusokra építi az életét, s így nem esik áldozatául a minden irányból felé irányuló impulzusoknak sem.

Belülről kifelé

A mindennapi szokásaink egészségesebbé tétele tehát belső munka. Ez egy fontos kiindulópont azoknak, akik épp az új évet célozták meg kezdésként.

Stresszmentesebb megoldás körvonalazással kezdeni ezt az önismereti utat. Azaz nem azt mondjuk, hogy befizetünk egy 3 hónapos programra, majd annak végeztével visszatérünk a régi étrendre és életvitelünkre, hanem olyan megállapításokat teszünk, melyek teljesíthetők hosszútávon.

Például, hogy csökkentjük a cukor bevitelünket. Ebben az esetben nincsenek meghatározott számok és ételek, bevásárló listák és teljesítendő feladatok. Van terünk szabályozni ezt a körvonalat. Annak a tudata, hogy mi irányítunk és nem kívülről vagyunk irányítva sokakról leveszi a stresszt. Ebben a módszerben az a jó, hogy lehetséges párhuzamosan több körvonalat is felrajzolni: kevesebb cukor és kevesebb pékáru, de több zöldség. Gyakorlatilag az arányokon kezdünk el változtatni.

A folyamat közben pedig lesz időnk rátekinteni azokra a tipikus esetekre, amikor hajlamosak vagyunk elcsúszni a tervezéssel. Megállapíthatjuk, hogy milyen érzelmi állapotban fordulnak vissza a régibe az arányok, melyeket próbálunk tartani, jellemzően milyen élelmiszerhez nyúlunk e kibillenések alkalmával, hogyan tudnánk kiküszöbölni azt, hogy étellel kezeljük a stresszt, képesek vagyunk-e új nézőpontokat behozni, hogy ezzel is csökkentsük a frusztráltságunkat?

Nem arra törekszünk, hogy a péksüteményt zöldségre cseréljük le a kritikus pillanatokban, hanem arra, hogy ezeket a kritikus helyzeteket átkeretezzük és újraértékeljük. A lecseréléses módszer ugyanis továbbra is benne tart minket a mókuskerékben.

Átkeretezni, de hogyan

Több féle iskolája és eszköztára van az élethelyzetek átkeretezésének. Minél mélyebben tartunk az önismeretben, annál kiterjedtebben leszünk képesek egy-egy eseményre rátekinteni. Amíg olyan érzelmek munkálkodnak bennünk, mint a hibáztatás, harag, agresszió, csalódottság, irigység, féltékenység, addig mindez benne tart minket egy szűkös térben, ahol szinte lehetetlen az önreflexió. Nem tudunk másképp tekinteni arra, ami történt, csupán a saját szemszögünkből értelmezzük a helyzetet. Ezeknek a szálaknak a felgöngyölítését azzal is kezdődhet, hogy megvizsgáljuk mely dolgok igazán fontosak a számunkra és miért, mi lenne, ha ezek a dolgok nem lennének az életünkbe, hogyan oldanánk meg a helyzetet? Mert nagyon is fontos begyakorolni azt, hogy mindaz, amihez ragaszkodunk és amiket féltünk egyszerűen nincs. 

Bár látszólag ezeknek a dolgoknak semmi közük sincs egy sikeres életmódváltáshoz, valójában minden fontos gyökérprobléma a félelmeink megismerésével tárható fel.

Csurgó Krisztina személyi edző, iskolai magatartás és well-being vezető, fitnesz kommunikációs mentor cikke.

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps