TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Egészség célú sportolás a COVID19 árnyékában

Egészség célú sportolás a COVID19 árnyékában

Dr. Domokos Sándor gyógyszerész, fitnesz oktató, életmód tanácsadó cikkét olvashatjátok. A COVID19 járványt követően bizonyára sokan fogunk még nagyobb hangsúlyt fektetni az egészségünk megőrzésére, az egészség célú sportolásra.

Miért sportoljak a koronavírus fertőzés (COVID-19) idején?

A jelenlegi helyzet olyan, amivel a ma élők közül legtöbben még csak hasonlóval sem találkoztunk. Minden megváltozott körülöttünk és semmi nem lesz ugyanolyan a koronavírus (SARS-CoV-2) után. 

Megváltoznak a célok, az eszközök, a fontossági sorrend az életünkben. Ebben az átállásban, ennek a sikeres megvalósításában alapvető a mozgás, a sport.

Miért gondolom ezt?

Az egészség érték, erőforrás, fontos a fejlesztése. Ezt eddig is elmondtuk, de talán nem vettük igazán komolyan. Most viszont keményen szembesülünk ennek az igazságával. 

Sok mindennel tudjuk befolyásolni az egészségi állapotunkat: táplálkozás, mozgás, pihenés, lelki egyensúly, családi kapcsolatok. Ami még bonyolultabbá teszi, hogy ezek mind összefüggenek egymással. Amihez én értek, az a mozgás és erről szeretnék néhány gondolatot megosztani.

Mik a kilátások?

A koronavírus fertőzésen (COVID-19) nagy valószínűséggel szinte mindenki át fog esni. A fertőzésnek többféle kimenetele lehet. 

  • felső légúti tüneteket mutató enyhe lefolyású betegség
  • nem életveszélyes lefolyású tüdőgyulladás
  • súlyos tüdőgyulladás akut légzőszervi distressz szindrómával (ARDS egy életet veszélyeztető állapot: a tüdő olyan jellegű károsodása, amely miatt nem jut elegendő oxigénhez, így a keringés, és egyéb szervek is károsodnak, amely enyhe tünetekkel kezdődik 7–8 napon át, majd bekövetkezik egy gyors állapotromlás (ARDS) és a beteg állapota komoly életmentő eljárást igényel. (Wiki)

A pozitív az, hogy a fertőzöttek jelentős része az első kategóriába fog esni. Sokszor nem is derül ki, hogy a fertőzésen átestünk, mert egyszerű náthaként tekintünk rá. A veszély viszont abban rejlik, hogy ezek az estek is hordozzák a vírust (SARS-CoV-2) és fertőzhetnek.

Mi befolyásolja, hogy nálunk melyik kimenetel következik be?

Két döntő tényező van: az életkor és az egészségi állapot.

Minél idősebb valaki annál nagyobb az esélye arra, hogy súlyos legyen a betegség lefolyása.

A krónikus betegeknél ugyancsak megnövekszik a súlyos tünetek kialakulásának kockázata. 

Ezek a betegségek: 

  • szív- és érrendszeri, keringési megbetegedések, magas vérnyomás, stroke, infarktus utáni állapot
  • krónikus légúti megbetegedések, asztma, COPD, 
  • daganatos megbetegedések
  • immunhiányos állapotok
  • anyagcsere betegségek, cukorbetegség, nagy fokú elhízás

 

Most értem el a mondandóm lényegéhez. Mit tudok ezekből a kockázati faktorokból befolyásolni?

Az első a naptári életkorunk amit, bármennyire is szeretnénk, nem tudunk megváltoztatni. 

Viszont nem mindegy mennyi a biológiai korunk. Két azonos korú ember egymás mellett állva nem biztos, hogy egyidősnek látszik. Ez nem csak látvány, hanem a tényszerű orvosi vizsgálatokban is mérhető, bizonyítható. Mi okozza ezt? Testünk meghálálja az egészséges táplálkozást, a mozgást, sportot. Jobban működik, ezzel kvázi lassítja az öregedést.

A második a krónikus betegségek megléte. Ezt erőteljesen lehet megfelelő mozgással befolyásolni. Az egészség célú sport segít a betegségek megelőzésében, a meglevők tüneteinek enyhítésében, akár a gyógyításban. A mozgás minden orvos szakmai ajánlásban, legyen az kardiológia, diabetológia, pulmonológia stb., első helyen szerepel. 

Viszont a hangsúly az egészség célú sportoláson van. Tisztában kell lennünk a saját egészségügyi állapotunkkal, teljesítő képességünkkel, speciális igényeinkkel. Ezeknek megfelelően válasszunk ki a sportot és a terhelési szintet. A rossz választás többet árt, mint használ!

A COVID-19 itt is speciális helyzetet teremtett. A megelőzés jelenleg leghatékonyabb eszköze, az elkülönülés, távolságtartás miatt a korábbi sportolási szokásainkat meg kell változtatnunk. De ez nem azt jelenti, hogy nem tudunk mit mozogni. Lehet csak más módon! Itt a lehetőség arra, hogy új mozgásokat, módszereket, sportokat próbáljunk ki. 

Ha egyedül nem boldogulsz, kérj segítséget! Sok jól képzett edző, életmód tanácsadó adhat tanácsokat akár személyre szabottan is. A mai digitális világban bármi bárhonnan elérhető. Egy dologra viszont figyelni kell: Kitől kérek segítséget, milyen annak a szakértőnek a tudása!

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps