TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Edzés COVID után

Edzés COVID után

A covid utáni edzéshez visszatérés nem egészen a tipikus megfázás utáni újrakezdés és emiatt már hivatalos szervezetek is ajánlásokat adtak ki, figyelmeztetve a helyzet komolyságára. 

A covid utáni edzéshez visszatérés nem egészen a tipikus megfázás utáni újrakezdés és emiatt már hivatalos szervezetek is ajánlásokat adtak ki, figyelmeztetve a helyzet komolyságára. Fontos tudni azt, hogy milyen erősek voltak a tünetek, mennyi ideig tartott a betegség, mennyire romlott le az egyén állapota, mennyi ideig volt különböző kezelések alatt, ideértve esetlegesen a lélegeztetőgépet, a kórházi kezelést de akár az antibiotikumot is.

A covid számos szervre hatással van a tapasztalatok alapján, ez is eltérő egyénileg. Fontos figyelembe venni, hogy mennyire terhelte le a keringési rendszerünket, a szívet, az emésztőrendszerünket és hol okozott még problémákat, pl izomfájdalmat, vagy más tüneteket.

A legfontosabb általános tanács a nagyon óvatos, lassú visszatérés az edzésekhez. A rehabilitáció akár több hónapot is igénybe vehet, így türelmesnek kell lennünk annak érdekében, hogy visszanyerjük a régi erőnlétünket.

Természetesen az edzőterembe visszatérés első lépése az orvosunk jóváhagyása.

A tünetek alapján 6 csoportot különböztethetünk meg.

  1. Hematológiai vagy vértünetek:

Az ajánlás szerint kezdj alacsony intenzitású gyakorlatokkal és figyelj arra, hogy minél kevesebb időt tölts el ülve, hogy a vérrögök kialakulásának esélyét csökkentsd.

  1. Légzőszervi tünetek:

Akinek légzőszervi problémát okozott a vírus, mint pl. Tüdőgyulladás, ajánlott a vírusmentesség és a tünetek elmúlása után még legalább egy hetet pihenni, mielőtt visszatérnél a fizikai aktivitáshoz és fontos folyamatosan nézni a légzést!

  1. Szív, keringési rendszeri tünetek:

Szív, keringési rendszeri tünetekkel ajánlott a tünetek elmúlása után még kb. 2-3 hetet pihenni, míg azoknak, akik pl. A szív gyulladásával küzdöttek, számukra akár 3-6 hónap kihagyás is indokolt lehet a visszatérés előtt.

  1. Emésztőrendszeri tünetek

Emésztőrendszeri problémák esetén, mint amilyen az étvágy csökkenése, hányás, hányinger, hasmenés, érdemes jegyzetelni a napi kalória- és folyadékbevitelt és odafigyelni az egészséges tápanyagok bevitelére.

  1. Vázizomzatot érintő tünetek

Az izomzatot és ízületeket érintő probléma esetén a hangsúly a fokozatosságon van. Figyeljük a szervezetünket, milyen panaszokat érzékelünk az edzés során és minden fájdalmas mozdulatot kerüljünk, időben hagyjuk abba egy-egy gyakorlat erőltetését, izomcsoport mozgatását, hogy a nagyobb problémákat, visszaesést elkerüljük.

  1. Tünetmentesek csoportja

A szakértő szerint nekik is fontos a fokozatosság! Ha egy teljes hétig nem tapasztaltál tüneteket, visszatérhetsz a terembe, de nagyjából a korábbi intenzitás 50%-án kezdd a munkát. Figyelj arra az esetre, ha bármilyen tünet feltűnne.

A mérsékelt intenzitású edzés remek immunerősítő hatással bír, ezt pontosan tudjuk. Fontos a testsúlykontroll szempontjából, az erek és keringési rendszer állapota miatt is, azonban a covid sok esetben annyira meggyötri a szervezetet, hogy előbb hagyni kell regenerálódni, mielőtt egy másfajta stressznek tesszük ki. A tünetek sokszínűsége miatt nincs sablon, amit bárkinek át lehet adni, hogy hogyan térjen vissza az edzésekre. Figyeld a tested jelzéseit és ne akarj rekordokat dönteni. Légy türelmes magaddal, legalább felére vedd vissza az intenzitást, csökkentsd a súlyok nagyságát és nem baj, ha nem lesz sem izomlázad edzés végére, sem nem érzel semmilyen bedurranást. A lényeg, hogy átmozgasd minden ízületedet, ízlelgesse az izomzatod újra, hogy dolgozik és hagyd az idegrendszeredet is újra visszaszokni a terheléshez.

Különösen fontos az edzések megkezdéséhez az orvos jóváhagyása, ha erős tüneteid voltak. A tapasztalatok alapján a középkorúak esetén nagyobb esély volt a keringési rendszeri problémákra, szívgyulladásra, aritmiára, nekik különösen fontos a kardiológus jóváhagyása. Ugyanakkor a sportolók tapasztalatai alapján azok számára is jó ötlet a kardiológiai kivizsgálás, akik nem tapasztaltak különösebben erős tüneteket.

Ajánlott kb. 4 héten át alacsony intenzitású edzéseket folytatni és a 4 hét letelte után emelni a terhelést lassan vissza kb. Újabb egy hónap alatt a régi intenzitásra, amennyiben semmilyen tünetet nem tapasztalunk.

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps