TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

A távolba nézés tényleg egy sport

A távolba nézés tényleg egy sport

Mivel a napi élet során több fronton is támadást kap a testi és pszichológiai jóllétünk, érdemes minden apró részletre figyelni és tájékozódni arról, hogy mik a hosszútávú károk, ha időben elhúzódva engedjük el magunkat.

A belesüppedés maga is egy folyamat és az ebből való kilábalás is az, melynek nem csupán fizikai, de mentális vetületei is vannak. Ha az ember elszánt és tudatában van annak, hogy mit vár el önmagától és mit tesz meg az egészsége érdekébe, akkor ezek az etapok nem fogják hosszútávon károsítani a jóllétet.

 

Közelre nézve élve

Kezdjük egy szinte ártatlannak tűnő dologgal, a képernyővel. Persze, persze tudjuk, hogy a monitort bámulva órákon át ülni káros, a kék fényről is olvastunk már biztosan, és azt is megtapasztaltuk, hogy a szemünknek sem tesz jót mindez. Na de mi a helyzet a látás minőségével? Az éleslátásért felelős izmok valójában képesek megmerevedni a huzamos egy pontba való fókuszálástól. Ha lemérnénk, hogy napi hány órában nézzük a kisebb-nagyobb monitorokat és a TV-t, akkor sokkoló számot kapnánk.

Lehetséges-e, hogy a szemet tornáztatva az éleslátás képességet is visszaállítsuk az eredeti állapotba csakúgy, ahogy egy beszűkült mozgástartományt újra mobilizálhatunk?

A válasz az, hogy igen. Bizonyos mértékig lehetséges, hogy javítsuk látásunkat a szem megfelelő mozgatásával. A szem tornáztatása épp olyan fontos része az egésznek, mint a test egyéb izmainak karbantartása.

Sajnos a legritkább esetben fürkésszük a távlatot a napi munkánk során, pedig a távolba meredés képes lenne kompenzálni a rengeteg közelre feszülést. Ezért a kültéri tevékenységek a szemnek is nagyon hasznosak. Egy ideális világban a képernyőre fixált tekintet ellensúlyozásra kerül a kültéri tevékenységek ellátása közben.

 

Nyak, váll, gerinc

De a képernyőhöz fűződő kapcsolatunk nem csupán az éleslátásra hat ki. A komfortérzetért és a többi kapcsolódó testrész befeszüléséért is nagyban felelős. Jó tehát, ha új alapokra helyezzük a viszonyunkat a képernyőkkel, meghúzzuk a határainkat és rendszeres kisebb-nagyobb szüneteket tartunk.

Az ülőmunka alkalmával elszenvedett helytelen testtartásba megtartott izomzatot minden egyes nap le kellene nyújtani, átmozgatni és megerősíteni, hogy továbbra is elláthassa funkcióját. Mivel azonban ez a napi torna a többség számára kimarad, a nyak és az egész gerinc hosszútávú károsodást szenved el.

Hogy a nyak helytelen tartásától fáj-e a váll vagy a vállak előreesésétől és a hát tartó izmainak meggyengülésétől fájdul-e meg végül a nyak is, gyakorlatilag olyan rejtvény, mint a tyúk és a tojás esete.

Ha a fejet folyamatosan előre nyújtva tartjuk, mert a monitor nincs kellő magasságban/távolságban az statikailag mindenképp óriási terhelést jelent a nyak számára. Aztán az is tipikus még, amikor a vállakat hosszú ideig felhúzva tartjuk a gépelés során, mert kényelmetlen az egész munkaállomásunk. A mellizmok ilyenkor megrövidülnek, nyújtásuk tehát elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy jól bánjunk velük.

 

Fáj, ezért nem mozgatom

Amikor már bemerevedett izmokról és beszűkült mozgástartományról van szó, akkor a fájdalom is mindennapos. Pedig a fájdalom ellenszere épp a mozgatás lenne!

Érdemes néha tesztelgetni, hogy vajon képesek vagyunk-e mozgatni a nyakunkat minden irányban, hol a legfájdalmasabb és „rozsdásabb” az izomzat, amikor fejkörzést végzünk.

Hasznos megfigyelni egy tükörben, hogyan ülünk munka közben és tudatosítani, hogy vegyük fel az egyenes tartást.

Ha tehetjük, tegyük szemmagasságba a monitort és gépeljünk úgy, hogy a vállainkat leeresztve tarthassuk.

Alapvetés, hogy tartsunk szünetet az ülőmunkából, de még jobb, ha ezek átmozgató szünetek lesznek. A fej vérkeringésének frissítése is kritikus lenne, hiszen a merev izomzattal gyakran jár együtt fejfájás is. Ha pedig észrevesszük, hogy már álló helyzetben is helytelen a testtartásunk, akkor mindenképp vegyük azt vészjelző üzenetnek, mert a testünk azt próbálja kommunikálni, hogy olyan régóta sanyargatjuk őt ezzel a hibás pozícióban tartással, hogy adaptálódott ahhoz.

 

Visszaállítás

A testünk csodás és ahogyan képes szinte bármihez alkalmazkodni, úgy lehetséges az eredeti, egészséges helyzetbe is visszaállítani.

A mozgás értelme pedig a mozgatás maga. Az egyetlen tartós és valódi orvosság a már kialakult fájdalomra az ok megszűntetése. Ha ez az ok a helytelen testtartás, akkor ennek megszűntetése lesz a cél. Azonban nem mindenki annyira szerencsés, hogy ezt a folyamatot hamar megússza, hiszen a deformálódás mértéke lesz a mérvadó.

Az egyenes tartást és a helyesen kivitelezett ülést nem is annyira könnyű újra programozni. Ebben segíthet egy jól képzett edző, akinek anatómiai tudása és megfelelő tapasztalata hozzájárul ahhoz, hogy a gerincet célzottan átmozgassa.

Kritikusabb esetben szükség lehet a személyre szabott korrekciós mozgásprogramra is, ahol speciális tudással felvértezett szakember áll majd mellettünk.

És most valljuk be magunknak gyorsan hányszor mozgattuk ma a fejünket, a nyakunkat, a gerincünket és a testünket minden irányba és síkba, milyen hosszan nyújtottuk át megfeszült izmaink?

Ha a válasz nulla, akkor most neki is lehet kezdeni ezeknek a gyakorlatoknak az elvégzéséhez!

A cikket Csurgó Krisztina személyi edző, iskolai magatartás és well-being vezető (fitnesz kommunikációs mentor) írta.

 

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps