TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

3 ok, amiért fontos az edzés utáni levezetés!

3 ok, amiért fontos az edzés utáni levezetés!

A tervszerűen kialakított edzések, a tréning végén tartalmaznak 3-5 perc levezetést. Ezek a levezetés blokkok többnyire alacsony intenzitású feladatokat tartalmaznak, valamint dinamikus és statikus stretching gyakorlatokat.

Az edzők elsődleges célja ezzel a fajta edzésbefejezéssel az, hogy a sportoló szervezetét fokozatosan visszahozzák egy steady state (egyensúlyi) állapotba, valamint hogy biztosítsák fizikailag és mentálisan is a tréning lezárását. Sajnos azonban nagyon sok csoportos óra résztvevő időpazarlásnak tartva, kihagyja ezt a levezető blokkot. Ahogy a zene lassulása jelzi az óra végének közeledtét, kisurrannak az ajtón, vagy elkezdenek összepakolni. Míg elsőre valóban jó ötletnek tűnhet az edzés ily módon történő lerövidítése - említsünk meg 3 dolgot, melyek a levezetés fontosságát mutatják.

1. Jobban érzed tőle magad!

Edzés alatt a szív magasabb pulzusszámon dolgozik annak érdekében, hogy a munkavégző izmokat ellássa a számukra szükséges oxigén dús vérrel. Amikor a gyakorlatnak hirtelen vége és az izmok mozgása lassul, a perifériákban levő vér panghat, különösen jellemző ez az alsó végtagokra. A lecsökkent izomkontrakció lelassítja a vér szívbe és agyba történő visszaáramlását. Ez az átmenetileg csökkent oxigén szint szédülést, kellemetlen közérzetet is okozhat. A fokozatos levezetés segít a szervezetnek visszatérnie a homeosztázis egyensúlyi állapotába és csökkenti a kellemetlen tünetek kockázatát. A megfelelő levezetés eredményeképpen a szervezet friss és kipihent lesz.

A fokozatos levezetés, - akárcsak a bemelegítés - különösen fontos az idősebb korosztály, illetve a szív és légzésfunkció betegségekkel rendelkezők számára. Esetükben különösen kedvező, ha az intenzitás fokozására (bemelegítés) és csökkentésére (levezetés) is több időt fordítanak.

2. Növeli a hajlékonyságot!

Edzés közben és azt követően a testhőmérséklet emelkedett. A hajlékonyságfokozás alapvető feltétele, az izmok és lágy szövetek fokozott vérellátása. A dinamikus (mozgásos) és statikus (pozíció megtartása 15-30 másodpercig) nyújtó gyakorlatok együttesen fokozzák a hajlékonyságot, ami javítja a mozgásminőséget, úgy az edzés közben, mint a hétköznapi mozgások esetében.

Érdemes megemlíteni, hogy az edzés utáni nyújtás nem kifejezetten az izomláz megelőzésére irányul. Mindazonáltal a stretching nagyon jó közérzetet biztosít egy intenzív edzést követően és segít a sérülésmegelőzésben. A főbb izomcsoportok nyújtása elősegít a hajlékonyságfokozást és segít a rossz testtartásból adódó vagy stressz miatt kialakuló fáradtság ellensúlyozásában.

3. Lehetőséget ad számodra az ünneplésre és a visszajelzés adására

Az edzés végi időperiódus kiváló lehetőség arra, hogy reflektálj a tréning mentális és érzelmi előnyeire. Ez a te saját időd arra hogy felismerd, hogy időt és energiát szántál arra, hogy egy kihívást jelentő edzést teljesíts. Tudatosítsd, hogy személyes teljesítményed hosszútávon képes önbizalmat adni és újabb belső indíttatást a további edzésekhez. A levezetés arra is megfelelő alkalom, hogy megragadd az aktuális érzéseidet. Észreveheted, hogy ilyenkor sokkal energikusabb vagy, és a nap hátralevő célkitűzéseihez is nagyobb összpontosítással állhatsz.

Ideális esetben a levezetés minden edzés szerves része. Még ha ez nem is mindig teljesíthető, azt fontos megjegyezni, hogy minél intenzívebb volt egy edzés, annál nagyobb szükség van a levezetésre. Tűzd ki célul, hogy az edzés össz. időtartamának 10%-a a levezetés legyen.

A jó levezetés az edzés gyakorlatainak alacsonyabb intenzitású variációit tartalmazza, valamint a főbb izomcsoportok nyújtását (csípő, váll, mellkas, hát).

Szerencsére a csoportos edzést vezetők számára természetes, hogy a tréning végi levezetés része az órának. Maradj arra az 5 percre, hogy jobban érezd magad, javítsd a hajlékonyságodat és ünnepeld meg a jól végzett munkád. A tested és a lelked is hálás lesz érte!

Fordította: Góg Anikó

Forrás: ACEfitness

 

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps