TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Motiváció, inspiráció, triggerek

Motiváció, inspiráció, triggerek

Akár csoportos órákról van szó, akár személyi edzésről vagy épp kiscsoportos tréningről, a motiváció mindenképp szóba fog kerülni a fitnesz szakemberek oldaláról. Amikor azonban ehhez a témakörhöz érünk, mégsem egészen kézzelfogható az, hogy mit értünk motiváció alatt.

A köznyelvben motiváció és inspiráció, szinte szinonimaként vannak jelen, holott ha mélyebben belemegyünk a tárgykörbe, fontos különbségeket találunk.

A motiváció egy természetes, belülről történő drive, egy olyan hajtóerő, mely személyenként eltérő intenzitással és minőségben van jelen. A motiváció ennek fényében- talán máris érthetővé vált- sérülhet is a személyiségfejlődés és az agyi szerveződés, azaz életünk során. Mindezek tudatában valószínűleg átértékeljük a fitnesz szakemberek motivációs feladatait is.

Az inspiráció ugyanakkor egy olyan érzelmi elégedettség, mely által a belső motivációnk is aktiválódhat. Azaz egy külső érzelmi töltés következtében létrejövő folyamatról van szó, s mivel kívülről érkezik, ezért lehetséges, hogy a folyamat katalizátoraként épp egy fitneszélmény, egy megfelelő helyen és időben elejtett bíztatás vagy mondat indítja majd be azt.

Ismernünk kell még a trigger jelentését is ahhoz, hogy teljesebb képet kaphassunk arról, hogyan lehetünk képesek ezeket a pozitív érzetekkel teli mentális folyamatokat előidézni. A trigger egy külső hatás következtében létrejövő inger által okozott automatikus érzelmi reakció. Itt a legfontosabb pont az az, hogy egy szinte tudattalan, automatikus reakcióról beszélünk, melyet nehéz tetten érni, elkapni és megfigyelni. Hosszas gyakorlás kérdése az, hogy némi tudatosságot vigyünk ezekbe a folyamatokba. A trigger épp úgy lehet pozitív, mint negatív. Egy zene, egy illat, egy hanglejtés, egy mondat triggerelhet minket negatívan és pozitívan is.

Ha egy fitnesz szakember érti e három fogalom közti különbségeket és hasonlóságokat, könnyedén tudja majd használni a megfelelő eszközöket ahhoz, hogy a lehető legjobb inspirációt nyújtsa a csoportjának vagy a klienseinek. Csoportok esetében én mindig megkérdezem pl. a zenei preferenciákat, a hangerő milyenségét és egyéb olyan tényezőket is számba veszek, melyek javíthatnak a résztvevők hangulatán. Jó trükk az illat használata de a napi motivációs szintek egyenkénti ellenőrzése (főleg kiscsoportos csapat esetén) is fontos lehet. Edzőként nem is kérdés, hogy végig vesszük a kliens napját, hiszen lehet hogy adott napi edzésen arra kell majd több időt fordítani, hogy felhozzuk őt a megszokott mentális készenléti szintre. Lehetnek napok, amikor inspiráló a kültéren eltöltött idő, akkor oldjuk meg a kültéri edzéseket, ha épp súlyzós edzés volt adott napi progresszióban, de nem alkalmas rá a vendég mentálisan, bátran álljunk elő valami mással. Ne féljünk improvizálni és ha megfelelően ráhangolódunk a közönségünkre és a vendégeinkre, akkor nem fogunk mellé nyúlni a random változtatásokkal. Sokan hálásabbak egy jó élményért, mint a jól megkomponált terv mentén haladni.

A cikket Csurgó Krisztina személyi edző, iskolai magatartás és well-being vezető, fitnesz kommunikációs mentor írta.

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps