TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Az alvás szerepe az egészség megőrzésben - 2. rész

Az alvás szerepe az egészség megőrzésben - 2. rész

Nem csak a fejlődés maradhat el, de hatással van a hormonális rendszerünkre, az immunrendszerünkre, gyorsulnak az öregedési folyamatok...

A fejlődés feltételei között (edzés, táplálkozás, pihenés) bizony ott szerepel az a bizonyos harmadik, a pihenés, amibe az alvás is erősen beletartozik. Az alvás a regenerálódás legfőbb ideje, amikor a szervezet helyreállítja magát és felkészül a következő napra, terhelésre stb. Ha nem megfelelő az alvás mennyisége vagy minősége, az hosszú távon káros hatással van a szervezetre több szempontból. Nem csak a fejlődés maradhat el, de hatással van a hormonális rendszerünkre, az immunrendszerünkre, gyorsulnak az öregedési folyamatok (hiszen a szervezet nem tudja helyreállítani magát a napközben őt érő káros hatások után). Hiába próbálunk “24 órában dolgozni”, ha aztán az életminőségünk annyira romlik, hogy nem éri meg a rengeteg feladás és küzdelem.

Az alváshiány hatásai a hormonokra

A hormonok, amelyekkel az alvást leginkább összefüggésbe hozhatjuk

  • Inzulin
  • Androgének -izomépítő hormonok
  • Növekedési hormon
  • Kortizol – stresszhormon

Inzulin

Bár az alváshiány nem hozható közvetlenül összefüggésbe az inzulinszinttel, mégis észrevehető valamiféle csökkenés az inzulin érzékenységben a zsírsejtekben és a májban. Ez akkor következik be, ha pár napon keresztül a normál szükséges alvásmennyiség felét sikerül abszolválni vagy ha egy héten keresztül minden nap 90 perccel kevesebbet alszol, mint kellene. Az alváshiány ilyen formában összefüggésbe hozható kockázati tényezőként a 2-es típusú diabétesszel. Szerencsére, ha visszatérsz a normál alvásritmusodhoz, ez a folyamat rendeződik, de tartós alváshiány esetén számolni lehet a lehetséges kockázati tényezővel. 

Androgének és tesztoszteron

A tesztoszteron szintről szinte köztudott, hogy a megfelelő alvással összefüggésben van. A tanulmányok azt mutatták, hogy 5 napon át tartó 3 órás alváshiány minden éjjel 10%-kal csökkenti a tesztoszteron szintet, míg volt olyan tanulmány, ami 30%-os csökkenést mutatott. Ugyanakkor az inzulinhoz hasonlóan a ritmus visszaállásával ez a szint is rendeződik.

Növekedési hormon

A növekedési hormonról is köztudott, hogy fontos feltétele a megfelelő termelésnek az alvás, hiszen a napi kiválasztódás 50%-a történik a pihentető alvás közben. Ugyanakkor a növekedési hormon szintre csak az abszolút alváshiány hat, tehát a kevesebb alvás nem hat lényegesen, mert a szervezet napközben kompenzálja az éjszakai mennyiséget.

Kortizol

A kortizol termelés főleg a reggeli, ébredési időszakban történik és csökken estig az elalváshoz  közeledve. Alapvetően nem feltétlenül csak rossz tulajdonságai vannak a köztudattal ellentétben, hiszen gyulladáscsökkentő és zsírbontást segítő tulajdonságokkal is rendelkezik) ugyanakkor valóban az izomszövet leépítését is segítheti. Az alváshiány sem a kortizol kibocsátás szabályosságára sem a mennyiségére nincs túl jó hatással. Az alváshiány hatására a kortizol hullámzó termelése (reggel több, este kevesebb) kiegyenesedik, egész nap termelődik, így összességében kb. 50%-kal is nagyobb mennyiség termelődhet, mint megfelelő alvással. Mindehez elég egy héten át minden egyes nap kevesebbet aludni a szükségesnél. 

A cikket írta: Nagy Dóra személyi edző, táplálkozási tanácsadó, a BioTechUSA szakértője, projekt szakmai vezetője. 

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps