TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

A sport szerepe a daganatok megelőzésében

A sport szerepe a daganatok megelőzésében

Szilárd bizonyítékok támasztják alá, hogy a fizikai aktivitás csökkenti a vastagbél- és az emlőrák kialakulási kockázatát. 

Az obesitas és a mozgáshiány a vastagbél, az emlő, a vesék, és az emésztőrendszer rákos betegségei egyharmadának kialakulásában játszik szerepet - ez derült ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik beszámolójából.

Egyes tanulmányok beszámoltak arról is, hogy a fizikai aktivitás, valamint a prosztata-, tüdő- és méhtestrák csökkent kockázata is összefügg, valamint a vese- és még további rákok kialakulásának kockázatát. A kövérség és a mozgásszegény életmód kiváló táptalaja a rákos betegségeknek. Az anyagcsere és a hormonstatus változásai, ami a kövérség miatt alakul ki ugyancsak szerepet játszhatnak, különösképpen a hormonreaktív rákos betegségeknél (emlő-, méh-, prosztatarák).

Jelenleg is kutatások folynak a fizikai aktivitás szerepének feltárására a hosszabb élet, a jobb életminőség és a rákkockázat tekintetében. A kutatók több vonalon próbálnak szembe szállni az obesitas terjedésével, bevonva a szövetségi és helyi kormányzati szerveket, oktatási rendszereket, a családokat és az egyént.

A fizikai aktivitás hatása az egyes daganatos betegségek kialakulásának kockázatára:

Daganat            A kockázatcsökkenés mértéke

Vastagbélrák     40-50%

Emlőrák            25-35%

Méhtestrák        30-40%

Prosztatarák      10-30%

A rákbetegeknek nagyon fontos, hogy a mozgás serkenti azokat a sejtjeiket, amelyek képesek harcolni a rák ellen: tulajdonképpen erősíti a szervezet öngyógyító képességét. A legvalószínűbb, hogy a fizikai aktivitás több, egymást átfedő biológiai mechanizmussal csökkenti a daganatok kialakulásának kockázatát. A tanulmány kimutatta azt is, hogy ugyan már a mérsékelt erősségű edzés is sokat segít, de a megelőző hatás mértéke a testmozgás komolyságával meredeken növelhető.

Európai rákellenes tízparancsolat 

Legvégül mindezek rendkívül tömör összefoglalásaként álljon itt az Európai Közösség által 1995-ben megfogalmazott rákellenes tízparancsolat.

  1. Ne dohányozz!
  2. Alkoholos italokat, bort és sört is csak mértékkel fogyassz!
  3. Óvakodj a túlzott napozástól!
  4. Tartsd be munkahelyeden a munkavédelmi előírásokat!
  5. Egyél sok friss gyümölcsöt, zöldségfélét és rostban gazdag ételeket!
  6. Óvakodj az elhízástól! Kerüld a zsíros ételeket!
  7. Fordulj orvoshoz, ha valahol csomót tapintasz, ha észreveszed, hogy régi anyajegyed "megmozdult", vagy rendellenes vérzés támad!
  8. Fordulj orvoshoz, ha valamilyen elhúzódó problémát észlelsz, mint amilyen a hosszan tartó köhögés vagy rekedtség, bélműködési szokások megváltozása vagy váratlan testsúlyveszteség!
  9. Rendszeresen járj méhnyakszűrésre!
  10. Ellenőrizd rendszeresen az emlőidet, és 50 év felett jelentkezz mammográfiás vizsgálatra!

 

A cikket írta: Szőke Zita.

Zita a pécsi Testnevelés tudományi és az Egészségtudományi karon végzett, és tanított. Jelenleg IFBB versenyfelkészítő edző és privát edző. Aquagimnasztika oktató, Flexi-bar és Core tréning oktató, valamint az IWI-n gimnasztika és edzéselmélet oktatója.

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps